MEMOMED 2017 + Ghid farmacoterapic alopat si homeopat, Editia 23 - 2 VOLUME

Contabilitate manageriala aprofundata

Preț: 20,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Editura:
Anul publicării: 2003
Pagini: 330
Format: 17x24
Categoria: Contabilitate

DESCRIERE

Depăşind conflictele existente pe piaţa contabilă din România autorii încearcă să popularizeze cele mai noi tehnici în materie de contabilitate managerială, apătută mai mult ca o practică extrem de eclertică printre companiile multinaţionale, decât ca o materie predată cu temeinicie în şcoala contabilă românească.

Părerea autorilor este că studenţilor trebuie să li se introducă o cât mai avansată tehnică de business care să îi facă compatibili cu cele mai avansate solicitări ale pieţei muncii în România. Opinia noastră este că studentul român părăseşte facultatea cu prea multe filozofii şi cu prea puţine instrumnente de gândire capitalistă. Ar trebui să părăsim cornul de fildeş al teoriei universitare şi ar trebui să-l învăţăm pe student că viaţa întreprinderii nu este condusă de bune intenţii şi morală ci de interes şi ban care, au dovedit-o alţii, este un liant mult mai sigur în realizarea performanţei dacă este exploatat cu inteligenţă.

Dragi studenţi, acestă carte nu vă face mai blânzi sau mai educaţi, această carte vă face mai pregătiţi în lupta atât de grea cu lumea afacerilor. Trebuie să ştiti încă de la început că rolul contabilului într-o firmă nu este numai acela de a reflecta « the true and fair view » în contabilitate şi de a publica informaţii pentru utilizatorii externi ci el este un piesă activă a procesului decizional, el construieşte un sistem informaţional în cadrul firmei după care sunt conduse procesele economice, după care oamenii sunt judecaţi, după care proprietarii îşi evaluează afacerile. Contabilii şi-au găsit un loc nou în structura afacerilor, ei sunt oamenii de taină care spun despre un lucru că este bun sau rău, iar întreaga comunitate pleacă în judecata proceselor de la aceste consideraţii. Dar pentru a ajunge în această poziţie contabilii trebuie să înţeleagă modul cum funcţionează un întreg sistem. Cartea de faţă vă propune o incursiune în cele mai avansate tehnici de management şi contabilitate, astfel încât să întelegeţi noul rol pe care contabilii trebuie să şi-l asume în cadrul organizaţiilor.

Atragem atenţia cititorilor că în această carte nu sunt fomule contabile, nu sunt reguli şi norme, nu sunt legi şi ordonanţe, şi nu se vorbeşte despre taxe şi impozite. Ĩnsă, surprinzător poate pentru unii, vorbim despre contabilitate. De fapt despre acea latură a contabilităţii care face mintea contabilului să creeze înspre binele afacerii, care în scoate din formule şi tipare şi îl pune să gândească, să creeze, să fie un pic manager, un pic om de vânzări, un pic om de marketing, un pic statistician, ceva mai mult sociolog şi foarte mult psiholog.



Paul Diaconu

CUPRINS
Capitolul 1. Gestiunea întreprinderii între istorie şi modernitate –
pledoarie pentru schimbare – Albu Cătălin... 11
1. Secolul contabilităţii în gestiunea întreprinderii... 12
1. 1. Apariţia contabilităţii industriale: perioada 1820 – 1880... 12
1. 2. Maturitatea contabilităţii de gestiune: perioada 1880 – 1920... 16
2. Apariţia şi dezvoltarea controlului de gestiune... 20
2. 1. Crearea instrumentelor: perioada 1920 – 1950... 20
2. 2. Perioada conceptualizării practicilor: 1950 – 1970... 34
3. Incertitudini şi reconstrucţie... 38
3. 1. Iluzia soluţiei: perioada 1970 – 1985... 38
3. 2. Ceea ce nu se învăţa la Harvard înainte de 1985... 49
3. 2. 1. Clientul – orientare esenţială în noile condiţii
ale mediului concurenţial... 51
3. 2. 2. Flexibilitatea – principala caracteristică a producţiei unei întreprinderi
ce doreşte să aibă succes în noua economie mondială... 52
3. 2. 3. Întreg sistemul de producţie al întreprinderilor trebuie reproiectat... 53
3. 2. 4. Valoarea – caracteristica ce condiţionează cererea
pentru orice produs... 56
3. 2. 5. Motivarea salariaţilor – necesitate absolută pentru responsabilizarea
acestora... 59
3. 2. 6. Adoptarea unei structuri organizatorice adecvate... 60
3. 2. 6. 1. Structuri organizatorice clasice... 60
3. 2. 6. 2. Managementul pe proiecte – structură organizatorică modernă... 63
3. 2. 7. Proiectul de întreprindere şi cultura de întreprindere ca forme
socioorganizaţionale de punere sub tensiune a organizaţiilor... 69
3. 2. 8. Calitatea – supremul imperativ în condiţiile economice actuale... 71
Capitolul 2. Sistemul de cost ABC – între reţetism şi realitate – Albu Nadia... 75
1. O istorie ce devine realitate... 75
2. Principiile de organizare şi aplicare a costului pe activităţi... 77
3. Două concepte-cheie în demersul ABC: activităţi şi inductori de activităţi... 81
4. Este ABC soluţia?... 86
5. Alegerea sistemului optimal de calcul de cost... 89
6. O contabilitate de gestiune „mai” ABC... 92
7. Exemplu practic privind mutaţiile în domeniul informaţiei
de tip cost (Albu Nadia şi Albu Cătălin)... 97
Capitolul 3. Utilizarea informaţiei de tip ABC în gestiunea activităţilor
(ABM – Activity Based Management) Albu Nadia... 109
1. ABC-ABM – un tandem ce domină gestiunea modernă... 109
Contabilitate 6 managerială aprofundată
2. Instrumente de gestiune utilizate de ABM... 112
3. ABM şi fixarea preţului... 114
4. Urmărirea profitabilităţii clienţilor... 122
5. Gestionarea portofoliului de produse... 125
Capitolul 4. Noi dimensiuni ale informaţiei de tip cost şi luarea
deciziei – Albu Nadia... 129
1. Utilizarea informaţiei de tip cost în luarea deciziilor... 129
2. Life Cycle Costing sau costul ciclului de viaţă (LCC)... 131
3. Target Costing sau costul-ţintă (TC)... 133
4. Kaizen Costing (KC)... 141
5. Exemplu practic de aplicare a TC şi KC... 142
Capitolul 5. Tehnologiile avansate de producţie şi contabilitatea
managerială – Mihai Stere... 149
1. Importanţa şi obiectivele tehnologiilor avansate de producţie... 149
2. Principalele elemente ale tehnologiilor avansate de producţie... 150
2. 1. Proiectarea asistată de calculator – Computer Aided Design (CAD)... 150
2. 2. Sisteme de fabricaţie computerizate –
Computer Aided Manufacturing (CAM)... 151
2. 3. Sisteme flexibile de fabricaţie – Flexible Manufacturing Systems (FMS)... 151
2. 4. Sisteme de management al producţiei... 152
2. 4. 1. Planificarea necesarului de materiale (MRP)... 152
2. 4. 2. Sistemele de producţie în timp util – Just in Time (JIT)... 153
2. 5. Controlul total al calităţii (Total Quality Control – TQC)... 158
3. Tehnologiile avansate de producţie şi tehnicile de contabilitate managerială... 160
3. 1. Deficienţe ale tehnicilor tradiţionale de contabilitate managerială
în contextul utilizării tehnologiilor avansate de producţie... 161
3. 2. Dezvoltări în contabilitatea managerială determinate de introducerea
tehnologiilor avansate de producţie... 162
3. 2. 1. Metoda ABC şi tehnologiile avansate de producţie... 162
3. 2. 2. Contabilitatea ieşirilor (Throughput Accounting)... 164
3. 2. 3. Costurile ţintă (Target Costing)... 168
3. 2. 4. Tehnologiile avansate de producţie şi măsurarea performanţelor... 170
Capitolul 6. Investiţia în dezvoltarea de noi tehnologii – Mihai Stere... 173
1. Etapele şi tehnicile tradiţionale de bugetare a investiţiilor de capital... 173
1. 1. Ce se înţelege prin investiţii de capital?... 173
1. 2. Etapele tradiţionale ale bugetării investiţiilor... 174
1. 3. Evaluarea unui proiect de investiţii... 175
2. Limite în aplicarea tehnicilor bazate pe actualizare... 177
2. 1. Solicitarea unor termene de recuperare pe perioade scurte alese arbitrar... 178
2. 2. Utilizarea de rate de actualizare excesiv de ridicate... 178
2. 3. Erori în ajustările făcute pentru a lua în calcul riscul... 180
2. 4. Alternative la noua investiţie... 181
Cuprins 7
2. 5. Preferinţa pentru investiţii la niveluri inferioare ale unei companii
faţă de cele globale... 182
2. 6. Ignorarea unor elemente de cost asociate investiţiilor... 183
2. 7. Investigarea tuturor beneficiilor rezultate dintr-un proiect... 185
3. Evaluarea tuturor avantajelor rezultate dintr-un nou proces tehnologic... 185
3. 1. Alte beneficii rezultate dintr-un nou proces tehnologic... 186
Capitolul 7. Descentralizarea – Diaconu Paul... 193
1. Teoria descentralizării... 193
2. De ce să descentralizăm?... 194
3. Organizarea unităţilor descentralizate... 196
4. Crearea unui sistem de măsurare a performanţei pentru unităţile descentralizate. 200
5. Problema congruenţei obiectivelor... 202
6. Obiectivele evaluării performanţei divizionale... 204
7. Cum alegem indicatorii de evaluare financiară?... 204
8. Indicatorii de măsurare a performanţei financiare... 204
9. Profitul trebuie să fie înainte sau după impozitare... 207
10. Relaţiile dintre modalităţile de măsurare ale profitului divizional... 207
11. Calcule de profitabilitate... 208
12. Profitul pe capitalul angajat (PPCA)... 209
13. Nivelul ţintă de performanţă... 210
14. Evaluarea prin prisma mai multor obiective... 210
Capitolul 8. Tabloul scorurilor – Diaconu Paul... 213
1. Măsurarea performanţei în afaceri... 213
2. Perspectiva financiară... 215
3. Perspectiva clientelei... 215
4. Perspectiva proceselor interne ale afacerii... 217
5. Perspectiva cercetării şi dezvoltării... 220
6. Sumarul perspectivelor tabloului scorurilor... 221
7. Conectarea tuturor indicatorilor din tabloul scorurilor într-o singură strategie... 222
8. Relaţiile cauză-efect... 222
9. Generatorii de performanţă... 224
10. Indicatorii diagnostic versus cei strategici... 224
11. Sunt suficiente cele patru perspective?... 226
Capitolul 9. Indicatorii financiari ai performanţei – Diaconu Paul... 227
1. Natura controlului financiar... 227
2. Controlul agregat utilizând indicatorii financiari... 227
3. Controlul agregat utilizând indicatorii nonfinanciari... 228
4. Controlul operaţional şi managementul prin excepţie utilizând
analiza variaţiilor... 229
5. Rolul analizei variaţiilor... 233
6. Controlul organizaţiei utilizând indicatorii profitului. Utilizarea profitului
în stimularea atingerii performanţei organizaţiei... 236
Contabilitate 8 managerială aprofundată
7. Selectarea unui indicator de profit... 237
8. Marja operaţională pe termen scurt... 238
9. Marja controlabilă... 238
10. Marja departamentului... 239
11. Profitul departamentului înainte de impozitare... 239
12. Veniturile obişnuite... 240
13. Evaluarea transferurilor... 241
14. Decizii de identificare a surselor... 243
15. Decizii de preţ... 243
16. Preţuri de transfer naţionale versus internaţionale... 244
17. Alţi indicatori de măsurare a performanţei... 246
18. Indicatorii de producţie... 247
19. Venitul pe capital investit... 247
20. Eficienţa utilizării materialelor (material yield)... 248
21. Eficienţa utilizării manoperei (labor yield)... 248
22. Eficienţa utilizării echipamentelor (equipment yield)... 249
Capitolul 10. Măsurarea financiară a performanţei. Rentabilitatea investiţiilor
(ROI) şi valoarea economică adăugată (EVA) – Guinea Flavius... 251
1. Active şi profituri: relaţii de cauzalitate... 251
2. Rentabilitatea investiţiilor. Repere istorice... 251
3. Pericolul utilizării indicatorului ROI... 254
4. Dezavantajele ROI... 255
5. Valoarea economică adăugată... 256
6. Cheltuială versus capitalizare... 258
Capitolul 11. Măsurarea performanţei din perspectiva clienţilor, proceselor
interne ale afacerii şi ale angajaţilor – Diaconu Paul... 265
1. Perspectiva clienţilor... 265
2. Atingerea aşteptărilor clienţilor... 268
3. Perspectiva proceselor interne ale afacerilor: procesele operaţionale
şi inovaţionale... 272
4. Excelenţa în exploatare: indicatorii de măsurare a timpului, calităţii
şi costurilor... 273
5. Pregătirea personalului... 283
6. Indicatorii de bază ai evaluării angajaţilor... 284
7. Măsurarea retenţiei angajaţilor... 285
8. Măsurarea productivităţii angajaţilor... 285
9. Acoperirea locurilor de muncă strategice... 286
Capitolul 12. Sisteme de compensare şi stimulare
a salariaţilor – Diaconu Paul... 287
1. Nivelul aşteptat al comportamentului... 287
2. Remunerarea intrinsecă şi extrinsecă... 288
3. Conectarea remunerării cu performanţa... 289
Cuprins 9
4. Remuneraţii stabilite în funcţie de performanţa financiară... 289
5. Recompense bazate pe performanţa individuală şi de grup... 290
6. Recompense bazate pe indicatori nonfinanciari ai performanţei... 290
7. Recompensarea angajaţilor de rang superior... 291
8. Relaţia principal-agent şi schemele de recompensare... 292
9. Cele mai importante atribute ale sistemelor de compensaţie... 297
10. Rolul bonificaţiilor şi al contractelor de recompensare... 298
11. Tipuri de stimulente... 300
12. Forme specifice întâlnite din planurile monetare de recompense... 300
13. Evaluarea schemelor de remunerare bazate pe indicatori contabili... 304
14. Indicatori de măsurare a performanţei pe termen scurt versus indicatorii
pe termen lung... 307
Capitolul 13. Modele formale utilizate în bugetare şi contractele de stimulare
a angajaţilor – Diaconu Paul... 309
1. Probleme şi termeni de bază în modelele de stimulare... 309
2. Onestitatea individuală şi rolul monitorizării contractului... 310
3. Alegerea managerului cel mai potrivit şi rolul informaţiei... 311
4. Echilibrarea facilităţilor oferite cu nivelul rezultatelor... 312
5. Probleme generate de obţinerea unor informaţii pentru îmbunătăţirea standardelor şi
bugetelor... 313
6. Utilizarea informaţiei pentru recompensare şi control – problema
hazardului moral... 314
7. Hazardul moral şi disimularea informaţiei... 315
Capitolul 14. Atac cultural în contabilitatea managerială – Guinea Flavius... 317
Bibliografie... 325

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0179 sec