MEMOMED 2017 + Ghid farmacoterapic alopat si homeopat, Editia 23 - 2 VOLUME

Analiza economico-financiara. Instrument al managementului intreprinderilor, editia a II-a

Preț: 55,00 lei
Disponibilitate: în stoc
Editura:
Anul publicării: 2011
Pagini: 600
Format: 17x24

DESCRIERE

Analiza economico-financiară cercetează fenomenele şi procesele economice pe baza rezultatelor obţinute de întregul sistem sau de către verigile organizatorice ale acestuia, căutând şi identificând factorii care au determinat aceste rezultate, precum şi căile de îmbunătăţire a acţiunii acestor factori asupra rezultatelor. Acţiunea benefică asupra procesului managerial rezultă din faptul că această disciplină, bine cunoscută şi utilizată, identifică şi combate ceea ce este negativ în întreprindere. În acest mod, ea se constituie într-un instrument de bază în procesul managerial, oferind posibilitatea cunoaşterii până la nivel de detaliu a funcţionării întreprinderii, sugerând în acelaşi timp managerului căile de creştere a performanţei acesteia.

Iată câteva argumente care susţin cu pertinenţă ideea că în domeniul Analizei economico-financiare, literatura de specialitate nu va fi niciodată sufi­cientă. Lucrarea de faţă, bogată în exemple şi studii de caz, nu intenţionează nicidecum să revoluţioneze obiectul sau metoda disciplinei, ci să îmbogăţească, prin informaţii neredundante, o literatură atât de necesară conducătorilor de între­prinderi, dar şi specialiştilor şi doritorilor de a studia fascinanta şi atât de necesara Analiză economico-financiară. Ea se înscrie în panoplia „imitaţiilor creative”, atât de prezentă în întreaga viaţă economică şi socială, având trei atribute de bază: necesitatea, utilitatea şi perfectibilitatea.


Cuprins
Cuvânt-înainte ................................................................................................................. 15
Partea I. Analiza economică ........................................................................................... 17
Capitolul 1. Bazele teoretico-metodologice ale analizei economico-financiare ......... 17
1.1. Punere în context ................................................................................................... 17
1.1.1. Context general şi intern .............................................................................. 17
1.1.2. Contextul extern şi reabilitarea „planului” .................................................. 19
1.1.3. Argumente procedurale ............................................................................... 21
1.1.3.1. Planificarea strategică la nivel de corporaţie .................................. 21
1.1.3.2. Planificarea strategică a activităţii .................................................. 22
1.2. Necesitatea analizei economice. Tipuri de analiză ................................................. 25
1.2.1. Necesitatea analizei economice ................................................................... 25
1.2.2. Tipuri de analiză .......................................................................................... 29
1.3. Definirea analizei economico-financiare. Conţinutul procesului de analiză ........... 34
1.3.1. Definirea analizei economico-financiare ..................................................... 34
1.3.2. Analiza economico-financiară şi decizia microeconomică .......................... 36
1.3.3. Analiza economico-financiară şi mecanismele manageriale ....................... 38
1.3.4. Studiul factorilor în sistemele microeconomice .......................................... 40
1.4. Metode şi tehnici ale analizei economico-financiare .............................................. 45
1.4.1. Premise introductive .................................................................................... 45
1.4.2. Sursele de date şi organizarea muncii de analiză ......................................... 46
1.4.3. Metode, tehnici şi procedee ale analizei economico-financiare .................. 47
1.4.3.1. Metodele, tehnicile şi procedeele analizei calitative ....................... 47
1.4.3.1.1. Metode ale determinării relaţiilor factorial-cauzale ....... 48
1.4.3.1.2. Alte metode ale analizei calitative .................................. 51
1.4.3.2. Metodele, tehnicile şi procedeele analizei cantitative ..................... 56
1.4.3.2.1. Metoda balanţieră ........................................................... 58
1.4.3.2.2. Metoda substituirii valorii factorilor .............................. 58
1.4.3.2.2.1. Metoda substituirii în lanţ ........................... 58
1.4.3.2.2.2. Metoda determinării izolate a acţiunii
factorilor ..................................................... 62
1.4.3.2.2.3. Metoda ratelor ............................................. 62
1.4.3.2.2.4. Metoda soldului (a restului) ........................ 63
1.4.3.2.3. Metoda calculului matriceal ........................................... 63
1.4.3.2.4. Metoda corelaţiilor ......................................................... 64
1.4.3.2.5. Metoda analizei cost-beneficiu (ACB) ........................... 66
1.4.3.2.6. Metode ale cercetărilor operaţionale .............................. 69
1.5. Locul şi rolul analizei diagnostic în evaluarea şi reglarea performanţelor
economico-financiare ale întreprinderii .................................................................. 70
1.5.1. Conţinut şi abordare generală ...................................................................... 70
Analiza economico-financiară
6
1.5.2. Diagnosticul şi îmbunătăţirea performanţelor firmei ................................... 73
1.5.3. Indicatori şi corelaţii în diagnoza economico-financiară ............................. 74
1.5.4. Procedee de diagnostic financiar rapid ........................................................ 76
1.5.4.1. Metoda Conan-Holder .................................................................... 77
1.5.4.2. Modelul Centralei Bilanţurilor a Băncii Franţei ............................. 78
1.5.5. Analiza economico-financiară în mecanismele organizaţionale
şi manageriale .............................................................................................. 80
Capitolul 2. Producţia şi comercializarea. Analiza statistico-economică
a activităţii productive şi comerciale ....................................................... 83
2.1. Agenţii economici şi apartenenţa lor la ramurile economiei .................................. 83
2.2. Analiza producţiei industriale fizice ....................................................................... 95
2.2.1. Definire şi elemente componente ................................................................ 95
2.2.2. Măsurarea producţiei industriale ................................................................. 97
2.3. Producţia fizică – suport material al indicatorilor valorici ................................... 100
2.3.1. Analiza situaţiei generale a evoluţiei producţiei fizice .............................. 100
2.3.2. Analiza realizării programului de producţie pe total şi pe sortimente ....... 101
2.3.3. Influenţa modificării structurii producţiei asupra performanţelor
economico-financiare ale societăţii ........................................................... 113
2.3.4. Analiza operativă a realizării programului de fabricaţie ............................ 115
2.4. Analiza calităţii producţiei şi produselor .............................................................. 119
2.4.1. Analiza calităţii desfăşurării procesului de producţie în timp ................... 120
2.4.2. Analiza calităţii produselor şi a efectelor economico-financiare
a modificării acesteia ................................................................................. 122
2.4.3. Caracterizarea calităţii pe o familie de produse ......................................... 128
2.4.4. Reînnoirea producţiei ................................................................................. 130
2.4.5. Reflectarea calităţii produselor în îmbunătăţirea indicatorilor
economico-financiari .................................................................................. 131
2.4.6. Fiabilitatea produselor. Definiţii şi delimitări ............................................ 133
2.4.6.1. Indicatorii fiabilităţii ..................................................................... 135
2.5. Analiza producţiei industriale valorice ................................................................ 138
2.5.1. Indicatorii valorici ai producţiei industriale ............................................... 139
2.5.1.1. Cifra de afaceri .............................................................................. 139
2.5.1.2. Producţia exerciţiului .................................................................... 141
2.5.1.3. Producţia marfă ............................................................................. 143
2.5.1.4. Producţia marfă livrată şi decontată .............................................. 145
2.5.1.5. Circulaţia globală .......................................................................... 146
2.5.1.6. Circulaţia internă ........................................................................... 146
2.5.1.7. Valoarea adăugată brută ................................................................ 147
2.5.1.8. Valoarea adăugată netă ................................................................. 147
2.5.1.9. Relaţia dintre valoarea adăugată şi producţia globală ................... 147
2.5.2. Analiza dinamicii pe baza indicatorilor valorici ........................................ 149
2.5.3. Analiza raportului static şi dinamic dintre indicatorii valorici .................. 154
2.5.3.1. Analiza rapoartelor statice ............................................................ 154
2.5.3.2. Analiza rapoartelor dinamice ........................................................ 156
Cuprins 7
2.5.4. Analiza diagnostic a cifrei de afaceri ......................................................... 159
2.5.4.1. Precizări metodologice ................................................................. 159
2.5.4.2. Analiza statică a cifrei de afaceri .................................................. 161
2.5.4.3. Analiza dinamică a cifrei de afaceri .............................................. 162
2.5.4.4. Analiza factorială a cifrei de afaceri ............................................. 166
2.5.4.4.1. Modelul multiplicativ .................................................... 167
2.5.4.4.2. Modelul cumulativ ........................................................ 175
2.5.4.5. Analiza cifrei de afaceri în corelaţie cu capacitatea de producţie
şi cu cererea .................................................................................. 180
2.5.4.5.1. Definiţii şi delimitări ..................................................... 180
2.5.4.5.2. Analiza metodologică ................................................... 183
2.5.4.5.3. Segmentarea pieţei ........................................................ 185
2.5.4.6. Previzionarea cifrei de afaceri ...................................................... 191
2.5.4.6.1. Utilizarea funcţiei de ajustare ....................................... 191
2.5.4.6.2. Modele de determinare a cifrei de afaceri minime
probabile ....................................................................... 193
2.5.4.7. Reflectarea cifrei de afaceri în principalii indicatori
economico-financiari ai societăţii comerciale .............................. 197
2.5.5. Analiza diagnostic a valorii adăugate ........................................................ 199
2.5.5.1. Definiţii şi delimitări ..................................................................... 199
2.5.5.2. Analiza statică a valorii adăugate ................................................. 200
2.5.5.3. Analiza dinamică a valorii adăugate ............................................. 202
2.5.5.4. Analiza factorială a valorii adăugate ............................................. 204
2.5.5.4.1. Metodologia folosită ..................................................... 204
2.5.5.4.2. Modele deterministe ...................................................... 204
2.5.5.4.3. Model derivat ................................................................ 206
2.5.5.5. Reflectarea modificării valorii adăugate în performanţele
economico-financiare ale întreprinderii ....................................... 211
2.5.6. Metodologia de determinare a efectelor economico-financiare
ale modificării principalilor indicatori valorici ......................................... 213
2.5.6.1. Efectele modificării producţiei exerciţiului (Qe) .......................... 213
2.5.6.2. Efectele modificării producţiei fabricate (Qf) ............................... 214
Capitolul 3. Costuri şi preţuri. Analiza cheltuielilor întreprinderii ........................ 215
3.1. Raportul cerere-ofertă în condiţiile riscului .......................................................... 215
3.1.1. Cerere, ofertă, preţ ..................................................................................... 215
3.1.1.1. Cererea .......................................................................................... 215
3.1.1.1.1. Agenţii economici ......................................................... 215
3.1.1.1.2. Natura cererii ................................................................ 216
3.1.1.1.3. Funcţia cererii ............................................................... 216
3.1.1.2. Oferta ............................................................................................ 218
3.1.1.2.1. Firmele .......................................................................... 218
3.1.1.2.2. Finalitatea firmelor ........................................................ 218
3.1.1.2.3. Natura ofertei ................................................................ 219
3.1.1.2.4. Funcţia ofertei ............................................................... 219
Analiza economico-financiară
8
3.1.1.2.5. Ofertă şi preţ ................................................................. 220
3.1.1.3. Determinarea preţului ................................................................... 220
3.1.1.3.1. Conceptul de piaţă ......................................................... 220
3.1.1.3.2. Legile cererii şi ofertei .................................................. 221
3.1.2. Elasticitatea cererii şi ofertei ...................................................................... 222
3.1.2.1. Elasticitatea cererii ........................................................................ 222
3.1.2.1.1. Elasticitatea cererii la preţ ............................................. 222
3.1.2.1.2. Elasticitatea şi venitul total ........................................... 223
3.1.2.2. Elasticitatea ofertei ....................................................................... 223
3.1.2.2.1. Elasticitatea ofertei la preţ ............................................ 223
3.1.2.2.2. Interpretarea elasticităţii ofertei .................................... 224
3.1.3. Luarea deciziei în condiţiile riscului .......................................................... 224
3.1.3.1. Comportamentul consumatorului în condiţii de risc ..................... 224
3.1.3.2. Schimburi economice în condiţii de risc ....................................... 225
3.1.4. Firmă, producţie, costuri ............................................................................ 225
3.1.4.1. Forme de organizare a afacerilor .................................................. 225
3.1.4.2. Producţie, costuri şi profituri ........................................................ 224
3.1.5. Costul şi producţia ..................................................................................... 227
3.1.5.1. Funcţia de producţie ...................................................................... 229
3.1.6. Concurenţa perfectă şi imperfectă ............................................................. 230
3.1.6.1. Concurenţa perfectă ...................................................................... 230
3.1.6.2. Concurenţa imperfectă .................................................................. 231
3.1.7. Preluări, investiţii şi maximizarea profitului ............................................. 232
3.1.7.1. Preluări, fuzionări şi cumpărări ..................................................... 232
3.1.7.2. Investiţii ........................................................................................ 233
3.1.7.3. Maximizarea profitului ................................................................. 233
3.2. Teoria distribuţiei ................................................................................................. 234
3.2.1. Fixarea preţului factorilor şi mobilitatea lor .............................................. 234
3.2.1.1. Teoria neoclasică a distribuţiei ..................................................... 234
3.2.1.2. Cererea de factori de producţie ..................................................... 236
3.2.1.2.1. Cantitatea cerută dintr-un factor ................................... 236
3.2.1.2.2. Elasticitatea cererii de factori ........................................ 238
3.2.1.3. Oferta de factori ............................................................................ 238
3.2.1.3.1. Oferta totală de factori de producţie ............................. 238
3.2.1.3.2. Oferta de factori pentru o anumită utilizare .................. 239
3.2.2. Venitul forţei de muncă ............................................................................. 240
3.2.2.1. Diferenţierile salariilor ................................................................. 240
3.2.2.2. Sindicatele .................................................................................... 241
3.2.3. Teoria distribuţiei ....................................................................................... 244
3.2.3.1. Teoria reformulată ........................................................................ 244
3.2.3.2. Comerţul internaţional şi salariile relative .................................... 245
3.2.3.2.1. Conjunctura comercială ................................................ 245
3.2.3.2.2. Comerţul cu bunuri manufacturiere .............................. 246
3.2.3.2.3. Direcţiile comerţului şi pieţele forţei de muncă ............ 247
3.3. Metode statistice de analiză a costurilor ............................................................... 249
Cuprins 9
3.3.1. Surse de date pentru elementele de costuri ................................................ 249
3.3.1.1. Definirea costului .......................................................................... 249
3.3.1.2. Clasificări, structuri şi surse de date ............................................. 249
3.3.1.3. Costuri şi cheltuieli ....................................................................... 251
3.3.2. Analiza statică a costurilor ......................................................................... 254
3.3.2.1. Complexitatea analitică ................................................................. 254
3.3.2.2. Analiza cheltuielilor aferente veniturilor ...................................... 254
3.3.2.2.1. Baza teoretică ................................................................ 254
3.3.2.2.2. Model de calcul şi analiză ............................................. 257
3.3.2.3. Analiza statică a costului pe produs .............................................. 260
3.3.2.4. Analiza statică a principalelor categorii de cheltuieli ................... 260
3.3.3. Analiza dinamică a costurilor de producţie ............................................... 263
3.3.3.1. Concurenţa şi costurile .................................................................. 263
3.3.3.2. Analiza statistică a dinamicii costului de producţie
la nivelul firmei ............................................................................. 264
3.3.3.2.1. Fundamente teoretice .................................................... 264
3.3.3.2.2. Exemplu practic ............................................................ 271
3.3.3.3. Analiza statistică a dinamicii costului de producţie la nivelul
de piaţă .......................................................................................... 275
3.3.3.3.1. Fundamente metodologice ............................................ 275
3.3.3.3.2. Modelul producţiei omogene ........................................ 276
3.3.3.3.3. Exemple practice .......................................................... 277
3.3.3.3.4. Modelul producţiei eterogene ....................................... 279
3.3.3.3.5. Exemplu practic ............................................................ 282
3.3.4. Analiza factorială a costurilor .................................................................... 285
3.3.4.1. Repere metodologice .................................................................... 285
3.3.4.2. Analiza factorială a cheltuielilor la 1.000 lei cifră de afaceri ....... 286
3.3.4.3. Analiza factorială a cheltuielilor variabile .................................... 287
3.3.4.3.1. Analiza factorială a cheltuielilor variabile la 1.000 lei
venituri din exploatare ................................................ 288
3.3.4.3.2. Analiza factorială a cheltuielilor variabile la 1.000 lei
cifră de afaceri .............................................................. 288
3.3.4.3.3. Analiza factorială a sumei absolute a cheltuielilor
variabile aferente cifrei de afaceri sau producţiei
fabricate ........................................................................ 290
3.3.4.4. Analiza factorială a cheltuielilor fixe la 1.000 lei cifră
de afaceri ....................................................................................... 292
3.3.4.5. Analiza factorială a cheltuielilor materiale ................................... 293
3.3.4.5.1. Definirea problemei ...................................................... 293
3.3.4.5.2. Modele de analiză factorială ......................................... 293
3.3.5. Metode de prognoză a costurilor ............................................................... 297
3.3.5.1. Estimarea evoluţiei probabile a cheltuielilor variabile ................. 298
3.3.5.2. Estimarea nivelului probabil al cheltuielilor fixe .......................... 301
3.3.5.3. Estimarea sintetică a cheltuielilor la 1.000 lei cifră de afaceri ..... 302
3.4. Analiza statistică a raportului cost-rentabilitate ................................................... 304
Analiza economico-financiară
10
3.4.1. Sistem de indicatori ................................................................................... 304
3.4.1.1. Premise teoretice ........................................................................... 304
3.4.1.2. Analiza structurală a profitului şi indicatorii utilizaţi .................. 305
3.4.2. Metode de calcul şi analiză ........................................................................ 308
3.4.2.1. Analiza rentabilităţii pe produs şi pe ansamblul produselor ......... 308
3.4.2.2. Analiza rentabilităţii pe baza punctului critic ............................... 310
3.4.3. Analiza factorială a rentabilităţii în corelaţie cu costurile ........................ 314
3.4.3.1. Analiza factorială a rentabilităţii pe produs şi la nivelul
ansamblului producţiei .................................................................. 314
3.4.3.2. Analiza factorială a rezultatului exploatării .................................. 316
3.4.3.3. Analiza factorială a ratei rentabilităţii serviciilor consumate ....... 319
3.4.4. Raţionamente şi calcule de perspectivă ..................................................... 321
3.4.4.1. Rentabilitatea şi ciclul de viaţă al produsului ............................... 321
3.4.4.2. Strategie şi scenarii ....................................................................... 323
Capitolul 4. Rentabilitatea şi profitul ......................................................................... 327
4.1. Definiţii şi delimitări ............................................................................................ 327
4.1.1. Profitul: concept, conţinut şi importanţă .................................................... 327
4.2. Analiza statică a profitului .................................................................................... 331
4.3. Analiza dinamică a profitului ............................................................................... 333
4.3.1. Analiza comparată a profitului structurat pe produse ................................ 333
4.3.2. Analiza situaţiei generale a agentului economic pe baza contului
de profit şi pierdere .................................................................................... 335
4.4. Analiza factorială a profitului şi rentabilităţii ....................................................... 337
4.4.1. Analiza factorială a rezultatului exploatării ............................................... 337
4.4.1.1. Modelul general ............................................................................ 338
4.4.1.2. Model adecvat întreprinderilor industriale .................................... 340
4.4.1.3. Modelul analitic ............................................................................ 344
4.4.2. Analiza factorială a profitului brut ............................................................. 347
4.4.3. Analiza factorială a rezultatului aferent cifrei de afaceri ........................... 350
4.5. Analiza rezultatului net al exerciţiului .................................................................. 351
4.5.1. Analiza nivelului de realizare a rezultatului net ........................................ 352
4.5.2. Repartizarea rezultatului net ...................................................................... 356
4.5.3. Valoarea informaţională a rezultatului net ................................................. 357
4.5.4. Utilizarea rezultatului net în analiza pe bază de rate ................................. 358
4.6. Analiza factorială a profitului ............................................................................... 360
4.6.1. Analiza factorială a profitului la nivel de întreprindere ............................. 360
4.6.1.1. Analiza factorială a rezultatului brut al exerciţiului ..................... 360
4.6.1.2. Analiza factorială a rezultatului exploatării .................................. 361
4.6.1.3. Analiza factorială a profitului aferent cifrei de afaceri ................. 367
4.6.1.4. Analiza factorială a profitului pe produs ...................................... 372
4.6.2. Analiza soldurilor intermediare ale gestiunii ............................................. 374
4.7. Analiza-diagnostic a ratelor de rentabilitate ......................................................... 378
4.7.1. Noţiuni preliminare .................................................................................... 378
4.7.2. Analiza ratei rentabilităţii comerciale ........................................................ 379
Cuprins 11
4.7.3. Analiza ratei rentabilităţii resurselor consumate ........................................ 381
4.7.4. Analiza ratei rentabilităţii economice ........................................................ 383
4.7.5. Analiza ratei rentabilităţii financiare ......................................................... 386
4.7.5.1. Analiza ratei rentabilităţii financiare a capitalurilor proprii ......... 386
4.7.5.2. Analiza ratei rentabilităţii financiare a capitalului permanent ...... 389
4.7.6. Analiza ratelor de rentabilitate pe produs .................................................. 390
4.7.6.1. Analiza ratei rentabilităţii comerciale pe produs .......................... 391
4.7.6.2. Analiza ratelor de rentabilitate a resurselor consumate pe produs 391
4.8. Analiza rentabilităţii pe baza punctului critic ....................................................... 392
4.8.1. Generalităţi despre punctul critic ............................................................... 392
4.8.2. Analiza pragului de rentabilitate în cazul unei activităţi omogene ............ 393
4.9. Analiza rezultatelor în context internaţional ......................................................... 396
4.10. Contabilitatea rezultatului exerciţiului în România ............................................ 397
4.10.1. Înregistrările rezultatului din exploatare ................................................ 397
4.10.2. Contabilitatea repartizării profitului ....................................................... 404
Partea a II-a. Analiza financiară ................................................................................. 407
Capitolul 5. Situaţia financiar-patrimonială ............................................................. 407
5.1. Definirea, scopul şi obiectul analizei financiar-patrimoniale ............................. 407
5.1.1. Scurt istoric ................................................................................................ 407
5.1.2. Definire, scop, obiect ................................................................................. 408
5.1.3. Elemente metodologice specifice .............................................................. 411
5.2. Analiza patrimoniului întreprinderii ..................................................................... 413
5.2.1. Bilanţul patrimonial ................................................................................... 413
5.2.1.1. Structura generală a activului ........................................................ 413
5.2.1. Structura generală a pasivului .................................................................... 420
5.2.2. Bilanţul financiar ....................................................................................... 426
5.2.3. Bilanţul funcţional ..................................................................................... 429
5.2.4. Analiza statică şi dinamică a patrimoniului întreprinderii ....................... 431
5.2.4.1. Analiza ratelor de structură ale activului ...................................... 432
5.2.4.2. Analiza ratelor de structură ale pasivului ...................................... 436
5.2.4.3. Analiza ratelor de finanţare ........................................................... 439
5.2.4.4. Sinteza ratelor de structură ............................................................ 441
5.2.5. Alte elemente ale analizei patrimoniale ..................................................... 445
5.2.5.1. Analiza generală. Procedeul indicilor ........................................... 445
5.2.5.2. Analiza activelor imobilizate ........................................................ 448
5.2.6. Analiza patrimoniului net .......................................................................... 450
5.3. Analiza corelaţiei dintre fondul de rulment, nevoia de fond de rulment
şi trezoreria netă .................................................................................................... 451
5.4. Analiza corelaţiei dintre creanţe şi obligaţii ......................................................... 455
5.5. Analiza lichidităţii şi solvabilităţii întreprinderii .................................................. 458
5.5.1. Analiza ratelor de lichiditate ...................................................................... 458
5.5.2. Analiza ratelor de solvabilitate .................................................................. 459
5.6. Analiza echilibrului economico-financiar ............................................................ 460
5.6.1. Echilibrul economic şi echilibrul financiar ................................................. 460
Analiza economico-financiară
12
5.6.2. Analiza echilibrului economico-financiar prin metoda ratelor .................. 461
5.7. Analiza vitezei de rotaţie a activelor circulante .................................................... 463
5.7.1. Definiţie şi indicatori ................................................................................. 463
5.7.2. Analiza factorială a vitezei de rotaţie ........................................................ 465
5.8. Analiza fluxurilor de trezorerie ............................................................................ 469
5.9. Analiza situaţiei financiare prin metoda stocurilor ............................................... 475
5.9.1. Diagnostic financiar şi riscurile întreprinderii ........................................... 475
5.9.1.1. Diagnosticul financiar al firmei .................................................... 475
Capitolul 6. Analiza gestiunii resurselor umane ....................................................... 479
6.1. Dinamica efectivului de personal pe total şi pe categorii .................................... 480
6.2. Analiza stabilităţii personalului ............................................................................ 482
6.3. Analiza calificării forţei de muncă ...................................................................... 483
6.4. Analiza utilizării timpului de muncă .................................................................... 484
6.5. Analiza eficienţei muncii (analiza utilizării resurselor umane) .......................... 485
6.5.1. Analiza productivităţii muncii pe baza indicatorilor valorici şi fizici ..... 486
6.5.2. Analiza efectelor economico-financiare ale modificării
productivităţii muncii ................................................................................. 488
6.5.3. Analiza eficienţei resurselor umane pe baza profitului pe salariat ............ 489
6.5.4. Analiza posibilităţilor de sporire a productivităţii muncii ......................... 489
Capitolul 7. Analiza gestiunii resurselor materiale ................................................... 491
7.1. Analiza dinamicii şi structurii potenţialului tehnic ............................................... 491
7.2. Analiza utilizării potenţialului tehnic (mijloacelor fixe) ..................................... 494
7.3. Analiza eficienţei utilizării activelor fixe .............................................................. 496
7.4. Analiza gestiunii stocurilor ................................................................................... 501
7.4.1. Analiza formării stocurilor şi a costului stocării ........................................ 501
7.4.2. Analiza utilizării resurselor materiale ......................................................... 502
7.4.3. Analiza producţiei fizice ............................................................................ 504
7.4.4. Consecinţele modificării consumurilor specifice asupra performanţelor
economico-financiare ale întreprinderii ..................................................... 505
7.5. Analiza pieţei de aprovizionare cu principalele resurse materiale ....................... 505
7.6. Analiza realizării programului de aprovizionare şi asigurare a necesarului
de consum ............................................................................................................. 506
Partea a III-a. Eficienţa întreprinderilor (coautor Alina Stancovici) ......................... 509
Capitolul 8. Mediul organizaţional ................................................................................... 509
8.1. Procesul managerial .................................................................................................... 509
8.2. Mediul organizaţional şi de business .......................................................................... 512
8.3. Megamediul şi mediul specific ................................................................................... 515
8.4. Evaluarea şi conducerea mediului organizaţional ...................................................... 516
Capitolul 9. Cadrul general şi metodologia de diagnoză a afacerilor .......................... 519
9.1. Cadrul general de abordare a diagnosticului afacerilor ............................................. 519
9.2. Perspectivele de abordare a diagnosticului afacerilor ................................................ 520
9.3. Metodologia de diagnoză ............................................................................................ 521
Cuprins 13
Capitolul 10. Diagnosticul economic, financiar, social-ecologic şi strategic
al firmei......................................................................................................... 529
10.1. Diagnosticul economic ............................................................................................. 529
10.1.1. Capacitatea şi perspectivele domeniului ...................................................... 529
10.1.2. Caracterizarea economică generală a întreprinderii .................................... 532
10.1.3. Alte tipuri de diagnostic al întreprinderii ................................................... 540
10.2. Diagnosticul financiar al întreprinderii .................................................................... 541
10.2.1. Structura financiară a întreprinderii ............................................................. 541
10.2.1.1. Structura capitalului permanent .................................................... 541
10.2.1.2. Structura finanţării pe termen scurt şi mediu ............................... 543
10.2.1.3. Structura datoriilor totale .............................................................. 544
10.3. Diagnosticul social şi ecologic ................................................................................. 545
10.4. Diagnosticul strategic ............................................................................................... 546
Capitolul 11. Afacerea, resursele ei potenţiale şi succesul în afaceri ............................ 547
11.1. Afacerea .................................................................................................................... 547
11.2. Resursele potenţiale ale unei afaceri ........................................................................ 547
11.2.1. Definiţii şi clasificări .................................................................................... 547
11.3. Succesul în afaceri .................................................................................................... 556
11.4. Eficienţa afacerii ....................................................................................................... 557
Capitolul 12. Efectele posibile generate de o afacere şi eficienţa resurselor
acestora ......................................................................................................... 559
12.1. Efectele posibile ........................................................................................................ 559
12.1.1. Definiţie şi clasificări ................................................................................... 559
12.1.2. Echivalarea ca natură a efectelor ................................................................ 560
12.2. Eficienţa resurselor unei afaceri ............................................................................... 564
12.2.1. Implicaţiile timpului asupra eficienţei investiţiilor materiale ..................... 564
12.2.1.1. Imobilizarea investiţiei pe perioada de execuţie a obiectivului ... 565
12.2.1.2. Actualizarea resurselor şi efectelor investiţiilor ........................... 567
12.2.1.3. Efortul total pentru un obiectiv de investiţii ................................. 569
12.2.1.4. Sistemul indicatorilor de analiză a eficienţei investiţiilor
materiale ....................................................................................... 570
Capitolul 13. Eficienţa activităţilor unei afaceri ............................................................. 575
13.1. Aspecte generale ....................................................................................................... 575
13.2. Eficienţa activităţii de cercetare-dezvoltare ............................................................. 575
13.3. Eficienţa activităţii comerciale ................................................................................. 577
13.4. Eficienţa activităţii de personal ................................................................................ 580
13.4.1. Indicatori analitici ......................................................................................... 581
13.4.1.1. Indicatori analitici de efort ............................................................ 581
13.4.1.2. Indicatori analitici de rezultate ..................................................... 582
13.4.1.3. Indicatori analitici de echilibru şi structură .................................. 582
13.4.1.4. Indicatori analitici sociali şi ecologici .......................................... 582
Analiza economico-financiară
14
13.4.2. Indicatori sintetici ......................................................................................... 582
13.4.3. Indicatori complecşi .................................................................................... 583
13.5. Eficienţa managementului ........................................................................................ 583
Capitolul 14. Eficienţa sintetică a afacerii ....................................................................... 585
14.1. Indicatori analitici utilizaţi pentru aprecierea eficienţei sintetice a afacerii ............ 585
14.1.1. Indicatori analitici de performanţă ............................................................... 585
14.1.2. Indicatori analitici de structură ..................................................................... 592
14.1.3. Indicatori analitici de echilibru .................................................................... 592
14.1.4. Indicatori analitici de gestiune ..................................................................... 594
14.1.5. Indicatori sintetici de apreciere a eficienţei economice integrale ........................ 594
14.1.5.1. Indicatori sintetici de natura productivităţii .................................. 594
14.1.5.2. Indicatori sintetici de natura profitabilităţii .................................. 595
14.1.6. Indicatorii complecşi de apreciere a eficienţei economice agregate .......... 597
Bibliografie .................................................................................................................... 599

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie

Titluri de același autor

Created in 0.0221 sec