Limba și literatura română. Clasa a III-a Caiet de lucru. Exerciții de comunicare, de vocabular, noțiuni teoretice

DESCRIERE
Auxiliarul abordează toate conţinuturile din noua programă pentru clasa a III-a, incluzând şi noţiuni teoretice şi exerciţii aplicative legate de textul nonliterar, fluturaşul informativ, invitaţia, mail-ul, afişul, cartea şi revista clasei.
De asemenea, sunt prezentate şi modele de organizatori grafici, care îl ajută pe copil să extragă mai uşor informaţiile din textul citit şi să le organizeze eficient: diagrama Venn, ciorchinele, metoda SINELG etc.
Conform noilor tendinţe în învăţământ, care pun un mare accent pe înţelegerea textului, am oferit spre analiză câteva lecturi, folosind diverse metode moderne interactive: metoda cubului, jurnalul cu dublă intrare, teoria inteligenţelor multiple.
Sperăm ca acest auxiliar, prin abordarea completă a temelor din noua programă, să fie util elevilor şi cadrelor didactice, indiferent de manualul pe care lucrează la clasă.
CUPRINS
I. EVALUARE INIŢIALĂ
II. ORTOGRAFIE ŞI PUNCTUAŢIE
1. Propoziţia şi textul
2. Semnele de punctuaţie
3. Ortogramele
Ortogramele sa / s-a
Ortogramele sau / s-au
Ortogramele într-o / într-un, dintr-o / dintr-un
Ortogramele ia / i-a
Ortogramele iau / i-au
Ortogramele la / l-a
Ortogramele nea / ne-a
Ortogramele neam / ne-am
Ortogramele * v-a / v-a
Ortogramele * cam / c-am
Ortogramele * căi / că-i
Ortogramele * întruna / într-una
Ortogramele * cel / ce-l, cea / ce-a / cei / ce-i
Ortogramele * moi / m-oi
III. FONETICĂ ŞI VOCABULAR
1. Sunetul şi litera. Vocale şi consoane
2. Silaba
3. Cuvântul
4. Cuvinte cu formă diferită şi sens asemănător
5. Cuvinte cu sens opus
6. Cuvinte cu mai multe înţelesuri
IV. SCRIEREA CORECTĂ A CUVINTELOR
1. Scrierea lui „m” înainte de „b” şi „p”
2. Scrierea cu „ă” şi „î”
3. Grupurile de sunete (litere) ea, ia, oa, ie, iea, uă
4. Cuvinte care conţin vocale duble ii, ee, oo, uu
V. COMUNICARE. ÎNŢELEGEREA TEXTULUI
1. Comunicarea
2. Textul
1. Textul narativ
Model de abordare a textului narativ
Metoda cubului
Jurnalul cu dublă intrare
2. Textul descriptiv
3. Textul în versuri
4. Textul nonliterar / informativ
Activităţi propuse pornind de la teoria inteligenţelor multiple
VI. SCRIEREA FUNCŢIONALĂ ŞI IMAGINATIVĂ
1. Scrierea funcţională
A. Cartea poştală. Ilustrata
B. Felicitarea
C. Fluturaşul informativ
D. Invitaţia
E. Afişul
F. Cartea / Revista clasei
G. Mail-ul
H. Tabelul / Organizatorii grafici
1. Diagrama Venn
2. „Floarea” alimentară
3. Fagurele de miere
4. Ciorchinele
5. Metoda Sinelg 9
2. Scrierea imaginativă
A. Părţile unei compuneri
B. Compunerea după o ilustraţie sau un şir de ilustraţii
C. Compunerea după un şir de întrebări
D. Compunerea folosind cuvinte de sprijin
E. Compunerea cu început dat
F. Compunerea după un plan de idei
G. Compunerea liberă
H. Povestirea scrisă după benzi desenate
VII. PĂRŢILE DE VORBIRE
1. Cuvântul – parte de vorbire
2. Substantivul
Felul substantivelor
Numărul substantivelor
Scrierea şi pronunţarea corectă a unor substantive
3. Adjectivul
4. Legătura adjectivului cu substantivul
5. Pronumele personal
6. Verbul
Persoana şi numărul verbului
7. Numeralul
VIII. PĂRŢILE DE PROPOZIŢIE
1. Cuvântul – parte de propoziţie
2. Predicatul verbal
3. Subiectul
Subiectul exprimat prin substantiv. Subiectul exprimat prin pronume personal
4. Propoziţia simplă
5. Propoziţia dezvoltată
6. Părţi secundare de propoziţie care determină un substantiv
7. Părţi secundare de propoziţie care determină un verb
RECENZII