Sistemul informational managerial al organizatiei

Preț: 20,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Autor: Ovidiu Nicolescu
Editura: Economica
Anul publicării: 2001
Pagini: 448
DESCRIERE
Lucrarea de faţă este primul tratat de amploare elaborat în România, care abordează sistemul informaţional al organizaţiei în ansamblul său. Se porneşte de la noţiunile de bază privind sistemul informaţional, sistemul informatic şi comunicaţiile în organizaţie, se continuă cu modele, metodologii de proiectare şi implementare şi abordări majore ale sistemului informaţional şi se încheie, în mod firesc, cu prezentarea a numeroase subsisteme şi aplicaţii informatice.
CUPRINS
Cuvânt înainte... 21
PARTEA I – CONŢINUTUL, PROIECTAREA, FUNCŢIONAREA
ŞI EFICACITATEA SISTEMULUI INFORMAŢIONAL-MANAGERIAL
AL ORGANIZAŢIEI
CAPITOLUL 1. Sistemul informaţional al organizaţiei... 25
1. 1. Definirea sistemului informaţional-managerial al organizaţiei... 25
1. 2. Componentele sistemului informaţional-managerial al organizaţiei... 28
1. 2. 1. Date şi informaţii... 28
1. 2. 2. Circuite şi fluxuri informaţionale... 32
1. 2. 3. Proceduri informaţionale... 35
1. 2. 4. Mijloace de tratare a informaţiilor... 36
1. 3. Interdependenţele dintre subsistemul informaţional şi celelalte subsisteme manageriale... 38
1. 4. Importanţa şi funcţiile subsistemului informaţional-managerial... 42
Bibliografie... 44
CAPITOLUL 2. Comunicarea organizaţională... 45
2. 1. Procesul de comunicare şi componentele sale... 46
2. 2. Comunicarea organizaţională formală şi cea informală... 48
2. 3. Barierele de comunicare şi căile depăşirii acestora... 58
2. 4. Funcţia managerială de coordonare şi creşterea eficacităţii comunicărilor... 63
2. 5. Studiu de caz... 65
2. 6. Cerinţe de comunicare pentru firmele româneşti în perioada de tranziţie... 67
Bibliografie... 71
CAPITOLUL 3. Proiectarea, funcţionarea şi implementarea sistemului
informaţional-managerial... 73
3. 1. Proiectarea şi reproiectarea sistemului informaţional – componentă
a proiectării şi reproiectării managementului organizaţiei... 73
3. 2. Fundamentele teoretico-metodologice ale conceperii
sistemului informaţional-managerial... 77
3. 2. 1. Principii de fundamentare a sistemului informaţional... 77
3. 2. 2. Cerinţe de raţionalizare faţă de informaţii... 80
6 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
3. 2. 3. Prevenirea şi eliminarea deficienţelor informaţionale majore... 82
3. 3. Etapele reproiectării sistemului informaţional în contextul reengineeringului... 83
3. 3. 1. Declanşarea demersului informaţional-managerial... 83
3. 3. 2. Identificarea componentelor informaţionale... 86
3. 3. 3. Analiza informaţional-managerială... 90
3. 3. 4. Reproiectarea noului sistem informaţional... 93
3. 3. 5. Implementarea perfecţionărilor informaţionale... 95
3. 4. Studiu de caz – Sistemul informaţional specific funcţiunii „resurse umane“ (personal)... 97
3. 4. 1. Succintă prezentare... 97
3. 4. 2. Sistemul informaţional al funcţiunii de personal... 98
Bibliografie... 106
CAPITOLUL 4. Modele ale sistemelor informaţionale... 107
4. 1. Modelarea şi modelele sistemelor informaţionale... 107
4. 1. 1. Activitatea de modelare... 107
4. 1. 2. Modele pentru analiza domeniului economic... 108
4. 1. 3. Modele pentru proiectarea sistemului informaţional... 109
4. 2. Modele de date... 111
4. 2. 1. Organizarea datelor... 111
4. 2. 2. Modele de date pentru baze de date... 114
4. 2. 3. Modelul relaţional al datelor... 116
4. 2. 4. Modelul arborescent al datelor... 123
4. 2. 5. Modelul reţea al datelor... 123
4. 2. 6. Modelul orientat pe obiect al datelor... 123
Bibliografie... 125
CAPITOLUL 5. Eficacitatea şi eficienţa sistemului informaţional-managerial... 127
5. 1. Eficacitatea şi eficienţa managementului organizaţiei... 127
5. 2. Conceptele de eficacitate şi eficienţă ale sistemului informaţional-managerial... 128
5. 3. Eficienţa şi eficacitatea sistemului informaţional-managerial... 130
5. 3. 1. Eficienţa sistemului informaţional-managerial... 131
5. 3. 2. Eficacitatea sistemului informaţional-managerial... 134
Bibliografie... 136
CAPITOLUL 6. Tendinţe noi în abordarea şi funcţionarea sistemului
informaţional-managerial al organizaţiei... 137
6. 1. Premisele tendinţelor informaţional-manageriale... 137
6. 1. 1. Evoluţiile tehnice şi tehnologice în domeniul informaţional şi al comunicaţiilor... 137
6. 1. 2. Evoluţia spre un nou tip de economie – economia bazată pe cunoştinţe... 140
Cuprins 7.
6. 2. Principalele tendinţe în funcţionarea sistemului informaţional-managerial... 146
6. 2. 1. Dematerializarea şi dezintermedierea informaţiilor... 147
6. 2. 2. Modificarea sarcinilor de muncă şi a pregătirii personalului... 150
6. 2. 3. Externalizarea sau outsourcingul informaţional... 151
6. 2. 4. Proliferarea sistemelor de comunicaţii bazate pe Internet şi Intranet... 152
6. 2. 5. Implementarea de modele noi de organizare a firmelor cu o puternică
dimensiune informaţională... 154
6. 2. 6. Expansiunea comerţului electronic... 155
6. 2. 7. Scrutarea informaţională... 158
6. 2. 8. Dezvoltarea telemuncii şi muncii la distanţă... 160
6. 2. 9. Conturarea întreprinderii virtuale... 162
6. 2. 10. Cristalizarea managementului informaţional... 163
Bibliografie... 168
PARTEA A II-A – ABORDĂRI MAJORE ALE SISTEMULUI
INFORMAŢIONAL-MANAGERIAL
CAPITOLUL 7. Sistemele Intranet în întreprinderile moderne... 173
7. 1. Necesitatea reţelelor de calculatoare în întreprinderi... 174
7. 2. Conceptele de Internet şi Intranet... 175
7. 3. Relaţia Intranet-Internet... 179
7. 4. Specificitatea sistemelor Intranet... 182
7. 5. Activităţi manageriale şi informaţii oferite prin Intranet... 189
7. 6. Servicii Intranet/Internet... 191
7. 7. Consideraţii privind securitatea Intranet/Internet... 194
7. 8. Costul şi profitul investiţiilor în Intranet... 197
Bibliografie... 198
CAPITOLUL 8. Bazele de date... 199
8. 1. Organizarea datelor în cadrul sistemelor informatice... 199
8. 2. Conceptul de baze de date... 200
8. 2. 1. Definirea bazei de date... 200
8. 2. 2. Caracteristicile bazei de date... 201
8. 2. 3. Niveluri de organizare a datelor în baze de date... 203
8. 2. 4. Clasificarea bazelor de date... 204
8. 3. Sistemul de gestiune a bazei de date – SGBD... 210
8. 4. Bazele de date – sursă de informare pentru management... 210
8. 4. 1. Baze de date pentru managementul activităţii de aprovizionare... 210
8 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
8. 4. 2. Baze de date pentru gestiunea stocurilor... 214
8. 4. 3. Baze de date pentru managementul activităţilor de producţie... 215
8. 4. 4. Baze de date pentru managementul activităţii de desfacere... 218
8. 4. 5. Baze de date pentru managementul resurselor umane... 219
Bibliografie... 222
CAPITOLUL 9. Simulări şi jocuri informaţional-manageriale... 223
9. 1. Definirea simulării şi jocului... 223
9. 2. Construirea simulării informaţional-manageriale... 225
9. 3. Tipologia simulărilor şi jocurilor manageriale... 226
9. 4. Tendinţe în abordarea simulărilor şi jocurilor... 232
9. 5. Avantajele utilizării simulărilor şi jocurilor informaţional-manageriale... 232
Bibliografie... 235
CAPITOLUL 10. Sisteme de asistare inteligentă a activităţii manageriale... 237
10. 1. Elemente introductive... 237
10. 2. Asistarea informatică a activităţii manageriale... 238
10. 2. 1. Modele ale proceselor de decizie managerială... 238
10. 2. 2. Coordonate ale asistării informatice şi soluţionării problemelor manageriale... 239
10. 2. 3. Aspecte antropocentrice... 242
10. 3. Sistemele suport de decizie... 244
10. 3. 1. Cadru conceptual şi clasificări... 244
10. 3. 2. Rolul şi locul modelelor numerice în SSD... 245
10. 3. 3. SSD de grup... 246
10. 4. Decizia cu suport de inteligenţă artificială... 246
10. 4. 1. Sistemele expert... 247
10. 4. 2. Sistemele de raţionament bazate pe cazuri... 249
10. 4. 3. Reţele neurale artificiale... 249
10. 4. 4. Sisteme avansate de asistare inteligentă a deciziei... 250
10. 5. Concluzii... 251
Bibliografie... 253
CAPITOLUL 11. Birotica şi performanţa informaţională-managerială... 255
11. 1. Noţiunea de birotică... 255
11. 2. Obiectivele biroticii şi particularităţi în management... 259
11. 3. Sisteme birotice... 260
11. 4. Birotica şi performanţa informaţională personală... 265
11. 4. 1. Consideraţii generale... 265
11. 4. 2. Principii de management... 267
Bibliografie... 279
Cuprins 9.
CAPITOLUL 12. Comerţul electronic şi managementul organizaţiei... 281
12. 1. E-Commerce, e-Business, e-Economy... 281
12. 2. Piaţa electronică... 284
12. 2. 1. Magazinul electronic... 284
12. 2. 2. Portalul... 287
12. 2. 3. Intermediarii pe piaţa electronică... 290
12. 3. Tipuri de comerţ electronic... 291
12. 3. 1. Orientarea către consumatori... 291
12. 3. 2. Orientarea către partenerii de afaceri... 293
12. 3. 3. Interschimbul electronic de date (EDI)... 295
12. 4. Întreprinderea în faţa opţiunii comerţ electronic (CE)... 298
12. 4. 1. Elemente de suport decizional... 298
12. 4. 2. Specificitatea CE pentru IMM-uri... 302
12. 5. Infrastructura de securitate... 304
12. 5. 1. Criptarea... 305
12. 5. 2. Semnătura digitală... 306
12. 5. 3. Infrastructura de chei publice... 307
12. 6. Comerţul electronic mobil... 308
12. 7. Accente finale majore... 310
Bibliografie... 312
PARTEA A III-A – SUBSISTEME ŞI APLICAŢII INFORMATICE
CAPITOLUL 13. Subsisteme informatice pentru cercetare-dezvoltare... 317
13. 1. Specificitatea activităţilor şi a managementului domeniului de cercetare-dezvoltare.. 317
13. 2. Sisteme informatice pentru cercetare-dezvoltare – sistemul CAD... 318
13. 3. Constituirea bazei de date pentru determinarea consumului de muncă... 321
13. 3. 1. Elemente generale... 321
13. 3. 2. Proiectarea structurii logice a bazei de date prin folosirea
modelului entitate-relaţie... 323
13. 3. 3. Codificarea elementelor din baza de date... 326
13. 4. Studiu de caz privind determinarea consumului de muncă pentru noile produse... 332
Bibliografie... 338
10 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
CAPITOLUL 14. Subsistemul informaţional comercial al organizaţiei... 339
14. 1. Importanţa şi rolul subsistemului informaţional comercial
în cadrul activităţii organizaţiei... 339
14. 2. Structura subsistemului informaţional comercial al firmei... 341
14. 3. Modulul „Nomenclatorul codificat de materiale şi produse“... 350
14. 4. Cerinţe privind subsistemul informaţional comercial... 357
Bibliografie... 360
CAPITOLUL 15. Sistemul informaţional financiar-contabil... 361
15. 1 Relaţia dintre sistemul de organizare a contabilităţii şi abordarea informatică... 361
15. 2. Conţinutul şi importanţa sistemului informatic financiar-contabil... 362
15. 3. Modelarea conceptuală a datelor (MCD) pentru contabilitatea financiară... 364
15. 4. Modelarea logică a datelor (MLD)... 368
15. 5. Modelarea fizică a datelor financiar-contabile... 368
15. 5. 1. Registrul jurnal... 370
15. 5. 2. Fişa de cont pentru operaţii diverse... 371
15. 5. 3. Balanţa de verificare... 371
15. 6. Selecţionarea produselor informatice financiar-contabile... 372
15. 7. Aspecte actuale privind conţinutul sistemului informaţional financiar-contabil... 374
Bibliografie... 375
CAPITOLUL 16. Subsistemul informatic privind activităţile de personal... 377
16. 1. Etapele de realizare a unui sistem informatic pentru resursele umane... 377
16. 2. Analiza subsistemului informaţional de management al resurselor umane... 378
16. 3. Proiectarea logică a sistemului informatic pentru evidenţa personalului şi calculul
salariilor... 387
16. 4. Proiectarea tehnică a subsistemului informatic de resurse umane... 391
16. 5. Tendinţe în abordarea subsistemului informaţional de personal... 397
Bibliografie... 398
CAPITOLUL 17. Simularea managerial-informatică SIMACO... 399
17. 1. Principalele caracteristici constructive şi funcţionale... 399
17. 2. Dinamica simulării SIMACO... 402
17. 3. Fundamentele informatice ale SIMACO... 403
17. 4. Încadrarea tipologică a SIMACO şi rolul său în trainingul economiştilor,
inginerilor şi managerilor... 406
Bibliografie... 409
Cuprins 11.
CAPITOLUL 18. Sistemul integrat SCALA... 411
18. 1. Aria de utilizare a sistemului SCALA... 411
18. 2. Arhitectura funcţională şi principalele facilităţi ale sistemului... 411
18. 2. 1. Subsistemul financiar... 412
18. 2. 2. Subsistemul logistic... 414
18. 2. 3. Subsistemul resurse umane... 416
18. 2. 4. Module specializate... 416
18. 2. 5. Module externe... 418
18. 2. 6. Cerinţe şi posibilităţi de integrare a modulelor informaţionale... 418
18. 3. Orientarea sistemului SCALA spre comerţ electronic... 420
18. 4. Avantajele sistemului... 421
Bibliografie... 423
CAPITOLUL 19. Sistemul integrat MFG/PRO... 425
19. 1. Aria de utilizare a sistemului MFG/PRO... 425
19. 2. Arhitectura funcţională şi principalele facilităţi ale sistemului... 425
19. 2. 1. Arhitectura funcţională... 425
19. 2. 2. Evoluţia funcţionalităţii produsului... 430
19. 2. 3. Aplicaţii suport... 431
19. 3. Orientarea sistemului MFG/PRO spre comerţ electronic... 433
19. 4. Principalele avantaje ale sistemului... 435
Bibliografie... 437
CAPITOLUL 20. Sistemul integrat SAP R/3... 439
20. 1. Aria de utilizare a sistemului SAP R/3... 439
20. 2. Arhitectura funcţională şi principalele facilităţi ale sistemului... 439
20. 2. 1. Caracteristicile arhitecturii SAP R/3... 439
20. 2. 2. Prezentarea ariei funcţionale a sistemului... 441
20. 2. 3. Optimizarea activităţii de implementare... 444
20. 2. 4. Suport pentru asimilare, adaptare şi utilizare... 444
20. 3. Orientarea spre comerţ electronic... 445
20. 3. 1. Platforma mySAP. com... 445
20. 3. 2. Portalul B2B Marketplace... 446
20. 3. 3. Soluţie de comerţ electronic... 448
20. 4. Avantajele SAP R/3... 449
Bibliografie... 451
12 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
CAPITOLUL 21. Sistemul ISIS... 453
21. 1. Prezentare generală... 453
21. 2. Componentele sistemului ISIS... 454
21. 3. Modulul Contabilitate Generală... 457
21. 3. 1. Prezentarea generală a modulului... 457
21. 3. 2. Funcţionalitatea modulului... 459
21. 4. Aspecte majore privind implementarea sistemului ISIS... 461
21. 5. Utilitatea şi avantajele sistemului ISIS... 463
Bibliografie... 465
ANEXĂ – Lista principalelor produse informatice elaborate şi comercializate
de firmele româneşti grupate pe domenii – recomandate de specialişti... 467
1. Software gestiune economică... 467
2. Software aplicaţii financiare... 469
3. Sisteme de conducere şi control... 469
4. Software pentru birou... 471
5. Sistem de culegere de date... 472
6. Baze de date... 473
7. Sisteme Expert... 474
8. Software Antivirus... 474
9. Soluţii pentru securitatea datelor... 475
10. Aplicaţii pentru industrie... 477
11. Aplicaţii pentru comerţ, servicii, turism... 478
12. Software pentru telecomunicaţii... 479
13. Aplicaţii pentru comerţ electronic... 480
14. Software legislativ... 481
15. Aplicaţii pentru învăţământ... 482
16. Software medical... 484
17. Aplicaţii specializate... 485
18. CAD, CAM, CAE... 486
19. Sisteme de operare-utilitare... 486
20. Multimedia... 487
21. Jocuri... 487
22. Aplicaţii WEB... 487
23. Aplicaţii pentru comerţ... 488
CUPRINS
Cuvânt înainte... 21
PARTEA I – CONŢINUTUL, PROIECTAREA, FUNCŢIONAREA
ŞI EFICACITATEA SISTEMULUI INFORMAŢIONAL-MANAGERIAL
AL ORGANIZAŢIEI
CAPITOLUL 1. Sistemul informaţional al organizaţiei... 25
1. 1. Definirea sistemului informaţional-managerial al organizaţiei... 25
1. 2. Componentele sistemului informaţional-managerial al organizaţiei... 28
1. 2. 1. Date şi informaţii... 28
1. 2. 2. Circuite şi fluxuri informaţionale... 32
1. 2. 3. Proceduri informaţionale... 35
1. 2. 4. Mijloace de tratare a informaţiilor... 36
1. 3. Interdependenţele dintre subsistemul informaţional şi celelalte subsisteme manageriale... 38
1. 4. Importanţa şi funcţiile subsistemului informaţional-managerial... 42
Bibliografie... 44
CAPITOLUL 2. Comunicarea organizaţională... 45
2. 1. Procesul de comunicare şi componentele sale... 46
2. 2. Comunicarea organizaţională formală şi cea informală... 48
2. 3. Barierele de comunicare şi căile depăşirii acestora... 58
2. 4. Funcţia managerială de coordonare şi creşterea eficacităţii comunicărilor... 63
2. 5. Studiu de caz... 65
2. 6. Cerinţe de comunicare pentru firmele româneşti în perioada de tranziţie... 67
Bibliografie... 71
CAPITOLUL 3. Proiectarea, funcţionarea şi implementarea sistemului
informaţional-managerial... 73
3. 1. Proiectarea şi reproiectarea sistemului informaţional – componentă
a proiectării şi reproiectării managementului organizaţiei... 73
3. 2. Fundamentele teoretico-metodologice ale conceperii
sistemului informaţional-managerial... 77
3. 2. 1. Principii de fundamentare a sistemului informaţional... 77
3. 2. 2. Cerinţe de raţionalizare faţă de informaţii... 80
6 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
3. 2. 3. Prevenirea şi eliminarea deficienţelor informaţionale majore... 82
3. 3. Etapele reproiectării sistemului informaţional în contextul reengineeringului... 83
3. 3. 1. Declanşarea demersului informaţional-managerial... 83
3. 3. 2. Identificarea componentelor informaţionale... 86
3. 3. 3. Analiza informaţional-managerială... 90
3. 3. 4. Reproiectarea noului sistem informaţional... 93
3. 3. 5. Implementarea perfecţionărilor informaţionale... 95
3. 4. Studiu de caz – Sistemul informaţional specific funcţiunii „resurse umane“ (personal)... 97
3. 4. 1. Succintă prezentare... 97
3. 4. 2. Sistemul informaţional al funcţiunii de personal... 98
Bibliografie... 106
CAPITOLUL 4. Modele ale sistemelor informaţionale... 107
4. 1. Modelarea şi modelele sistemelor informaţionale... 107
4. 1. 1. Activitatea de modelare... 107
4. 1. 2. Modele pentru analiza domeniului economic... 108
4. 1. 3. Modele pentru proiectarea sistemului informaţional... 109
4. 2. Modele de date... 111
4. 2. 1. Organizarea datelor... 111
4. 2. 2. Modele de date pentru baze de date... 114
4. 2. 3. Modelul relaţional al datelor... 116
4. 2. 4. Modelul arborescent al datelor... 123
4. 2. 5. Modelul reţea al datelor... 123
4. 2. 6. Modelul orientat pe obiect al datelor... 123
Bibliografie... 125
CAPITOLUL 5. Eficacitatea şi eficienţa sistemului informaţional-managerial... 127
5. 1. Eficacitatea şi eficienţa managementului organizaţiei... 127
5. 2. Conceptele de eficacitate şi eficienţă ale sistemului informaţional-managerial... 128
5. 3. Eficienţa şi eficacitatea sistemului informaţional-managerial... 130
5. 3. 1. Eficienţa sistemului informaţional-managerial... 131
5. 3. 2. Eficacitatea sistemului informaţional-managerial... 134
Bibliografie... 136
CAPITOLUL 6. Tendinţe noi în abordarea şi funcţionarea sistemului
informaţional-managerial al organizaţiei... 137
6. 1. Premisele tendinţelor informaţional-manageriale... 137
6. 1. 1. Evoluţiile tehnice şi tehnologice în domeniul informaţional şi al comunicaţiilor... 137
6. 1. 2. Evoluţia spre un nou tip de economie – economia bazată pe cunoştinţe... 140
Cuprins 7.
6. 2. Principalele tendinţe în funcţionarea sistemului informaţional-managerial... 146
6. 2. 1. Dematerializarea şi dezintermedierea informaţiilor... 147
6. 2. 2. Modificarea sarcinilor de muncă şi a pregătirii personalului... 150
6. 2. 3. Externalizarea sau outsourcingul informaţional... 151
6. 2. 4. Proliferarea sistemelor de comunicaţii bazate pe Internet şi Intranet... 152
6. 2. 5. Implementarea de modele noi de organizare a firmelor cu o puternică
dimensiune informaţională... 154
6. 2. 6. Expansiunea comerţului electronic... 155
6. 2. 7. Scrutarea informaţională... 158
6. 2. 8. Dezvoltarea telemuncii şi muncii la distanţă... 160
6. 2. 9. Conturarea întreprinderii virtuale... 162
6. 2. 10. Cristalizarea managementului informaţional... 163
Bibliografie... 168
PARTEA A II-A – ABORDĂRI MAJORE ALE SISTEMULUI
INFORMAŢIONAL-MANAGERIAL
CAPITOLUL 7. Sistemele Intranet în întreprinderile moderne... 173
7. 1. Necesitatea reţelelor de calculatoare în întreprinderi... 174
7. 2. Conceptele de Internet şi Intranet... 175
7. 3. Relaţia Intranet-Internet... 179
7. 4. Specificitatea sistemelor Intranet... 182
7. 5. Activităţi manageriale şi informaţii oferite prin Intranet... 189
7. 6. Servicii Intranet/Internet... 191
7. 7. Consideraţii privind securitatea Intranet/Internet... 194
7. 8. Costul şi profitul investiţiilor în Intranet... 197
Bibliografie... 198
CAPITOLUL 8. Bazele de date... 199
8. 1. Organizarea datelor în cadrul sistemelor informatice... 199
8. 2. Conceptul de baze de date... 200
8. 2. 1. Definirea bazei de date... 200
8. 2. 2. Caracteristicile bazei de date... 201
8. 2. 3. Niveluri de organizare a datelor în baze de date... 203
8. 2. 4. Clasificarea bazelor de date... 204
8. 3. Sistemul de gestiune a bazei de date – SGBD... 210
8. 4. Bazele de date – sursă de informare pentru management... 210
8. 4. 1. Baze de date pentru managementul activităţii de aprovizionare... 210
8 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
8. 4. 2. Baze de date pentru gestiunea stocurilor... 214
8. 4. 3. Baze de date pentru managementul activităţilor de producţie... 215
8. 4. 4. Baze de date pentru managementul activităţii de desfacere... 218
8. 4. 5. Baze de date pentru managementul resurselor umane... 219
Bibliografie... 222
CAPITOLUL 9. Simulări şi jocuri informaţional-manageriale... 223
9. 1. Definirea simulării şi jocului... 223
9. 2. Construirea simulării informaţional-manageriale... 225
9. 3. Tipologia simulărilor şi jocurilor manageriale... 226
9. 4. Tendinţe în abordarea simulărilor şi jocurilor... 232
9. 5. Avantajele utilizării simulărilor şi jocurilor informaţional-manageriale... 232
Bibliografie... 235
CAPITOLUL 10. Sisteme de asistare inteligentă a activităţii manageriale... 237
10. 1. Elemente introductive... 237
10. 2. Asistarea informatică a activităţii manageriale... 238
10. 2. 1. Modele ale proceselor de decizie managerială... 238
10. 2. 2. Coordonate ale asistării informatice şi soluţionării problemelor manageriale... 239
10. 2. 3. Aspecte antropocentrice... 242
10. 3. Sistemele suport de decizie... 244
10. 3. 1. Cadru conceptual şi clasificări... 244
10. 3. 2. Rolul şi locul modelelor numerice în SSD... 245
10. 3. 3. SSD de grup... 246
10. 4. Decizia cu suport de inteligenţă artificială... 246
10. 4. 1. Sistemele expert... 247
10. 4. 2. Sistemele de raţionament bazate pe cazuri... 249
10. 4. 3. Reţele neurale artificiale... 249
10. 4. 4. Sisteme avansate de asistare inteligentă a deciziei... 250
10. 5. Concluzii... 251
Bibliografie... 253
CAPITOLUL 11. Birotica şi performanţa informaţională-managerială... 255
11. 1. Noţiunea de birotică... 255
11. 2. Obiectivele biroticii şi particularităţi în management... 259
11. 3. Sisteme birotice... 260
11. 4. Birotica şi performanţa informaţională personală... 265
11. 4. 1. Consideraţii generale... 265
11. 4. 2. Principii de management... 267
Bibliografie... 279
Cuprins 9.
CAPITOLUL 12. Comerţul electronic şi managementul organizaţiei... 281
12. 1. E-Commerce, e-Business, e-Economy... 281
12. 2. Piaţa electronică... 284
12. 2. 1. Magazinul electronic... 284
12. 2. 2. Portalul... 287
12. 2. 3. Intermediarii pe piaţa electronică... 290
12. 3. Tipuri de comerţ electronic... 291
12. 3. 1. Orientarea către consumatori... 291
12. 3. 2. Orientarea către partenerii de afaceri... 293
12. 3. 3. Interschimbul electronic de date (EDI)... 295
12. 4. Întreprinderea în faţa opţiunii comerţ electronic (CE)... 298
12. 4. 1. Elemente de suport decizional... 298
12. 4. 2. Specificitatea CE pentru IMM-uri... 302
12. 5. Infrastructura de securitate... 304
12. 5. 1. Criptarea... 305
12. 5. 2. Semnătura digitală... 306
12. 5. 3. Infrastructura de chei publice... 307
12. 6. Comerţul electronic mobil... 308
12. 7. Accente finale majore... 310
Bibliografie... 312
PARTEA A III-A – SUBSISTEME ŞI APLICAŢII INFORMATICE
CAPITOLUL 13. Subsisteme informatice pentru cercetare-dezvoltare... 317
13. 1. Specificitatea activităţilor şi a managementului domeniului de cercetare-dezvoltare.. 317
13. 2. Sisteme informatice pentru cercetare-dezvoltare – sistemul CAD... 318
13. 3. Constituirea bazei de date pentru determinarea consumului de muncă... 321
13. 3. 1. Elemente generale... 321
13. 3. 2. Proiectarea structurii logice a bazei de date prin folosirea
modelului entitate-relaţie... 323
13. 3. 3. Codificarea elementelor din baza de date... 326
13. 4. Studiu de caz privind determinarea consumului de muncă pentru noile produse... 332
Bibliografie... 338
10 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
CAPITOLUL 14. Subsistemul informaţional comercial al organizaţiei... 339
14. 1. Importanţa şi rolul subsistemului informaţional comercial
în cadrul activităţii organizaţiei... 339
14. 2. Structura subsistemului informaţional comercial al firmei... 341
14. 3. Modulul „Nomenclatorul codificat de materiale şi produse“... 350
14. 4. Cerinţe privind subsistemul informaţional comercial... 357
Bibliografie... 360
CAPITOLUL 15. Sistemul informaţional financiar-contabil... 361
15. 1 Relaţia dintre sistemul de organizare a contabilităţii şi abordarea informatică... 361
15. 2. Conţinutul şi importanţa sistemului informatic financiar-contabil... 362
15. 3. Modelarea conceptuală a datelor (MCD) pentru contabilitatea financiară... 364
15. 4. Modelarea logică a datelor (MLD)... 368
15. 5. Modelarea fizică a datelor financiar-contabile... 368
15. 5. 1. Registrul jurnal... 370
15. 5. 2. Fişa de cont pentru operaţii diverse... 371
15. 5. 3. Balanţa de verificare... 371
15. 6. Selecţionarea produselor informatice financiar-contabile... 372
15. 7. Aspecte actuale privind conţinutul sistemului informaţional financiar-contabil... 374
Bibliografie... 375
CAPITOLUL 16. Subsistemul informatic privind activităţile de personal... 377
16. 1. Etapele de realizare a unui sistem informatic pentru resursele umane... 377
16. 2. Analiza subsistemului informaţional de management al resurselor umane... 378
16. 3. Proiectarea logică a sistemului informatic pentru evidenţa personalului şi calculul
salariilor... 387
16. 4. Proiectarea tehnică a subsistemului informatic de resurse umane... 391
16. 5. Tendinţe în abordarea subsistemului informaţional de personal... 397
Bibliografie... 398
CAPITOLUL 17. Simularea managerial-informatică SIMACO... 399
17. 1. Principalele caracteristici constructive şi funcţionale... 399
17. 2. Dinamica simulării SIMACO... 402
17. 3. Fundamentele informatice ale SIMACO... 403
17. 4. Încadrarea tipologică a SIMACO şi rolul său în trainingul economiştilor,
inginerilor şi managerilor... 406
Bibliografie... 409
Cuprins 11.
CAPITOLUL 18. Sistemul integrat SCALA... 411
18. 1. Aria de utilizare a sistemului SCALA... 411
18. 2. Arhitectura funcţională şi principalele facilităţi ale sistemului... 411
18. 2. 1. Subsistemul financiar... 412
18. 2. 2. Subsistemul logistic... 414
18. 2. 3. Subsistemul resurse umane... 416
18. 2. 4. Module specializate... 416
18. 2. 5. Module externe... 418
18. 2. 6. Cerinţe şi posibilităţi de integrare a modulelor informaţionale... 418
18. 3. Orientarea sistemului SCALA spre comerţ electronic... 420
18. 4. Avantajele sistemului... 421
Bibliografie... 423
CAPITOLUL 19. Sistemul integrat MFG/PRO... 425
19. 1. Aria de utilizare a sistemului MFG/PRO... 425
19. 2. Arhitectura funcţională şi principalele facilităţi ale sistemului... 425
19. 2. 1. Arhitectura funcţională... 425
19. 2. 2. Evoluţia funcţionalităţii produsului... 430
19. 2. 3. Aplicaţii suport... 431
19. 3. Orientarea sistemului MFG/PRO spre comerţ electronic... 433
19. 4. Principalele avantaje ale sistemului... 435
Bibliografie... 437
CAPITOLUL 20. Sistemul integrat SAP R/3... 439
20. 1. Aria de utilizare a sistemului SAP R/3... 439
20. 2. Arhitectura funcţională şi principalele facilităţi ale sistemului... 439
20. 2. 1. Caracteristicile arhitecturii SAP R/3... 439
20. 2. 2. Prezentarea ariei funcţionale a sistemului... 441
20. 2. 3. Optimizarea activităţii de implementare... 444
20. 2. 4. Suport pentru asimilare, adaptare şi utilizare... 444
20. 3. Orientarea spre comerţ electronic... 445
20. 3. 1. Platforma mySAP. com... 445
20. 3. 2. Portalul B2B Marketplace... 446
20. 3. 3. Soluţie de comerţ electronic... 448
20. 4. Avantajele SAP R/3... 449
Bibliografie... 451
12 Sistemul informaţional-managerial al organizaţiei.
CAPITOLUL 21. Sistemul ISIS... 453
21. 1. Prezentare generală... 453
21. 2. Componentele sistemului ISIS... 454
21. 3. Modulul Contabilitate Generală... 457
21. 3. 1. Prezentarea generală a modulului... 457
21. 3. 2. Funcţionalitatea modulului... 459
21. 4. Aspecte majore privind implementarea sistemului ISIS... 461
21. 5. Utilitatea şi avantajele sistemului ISIS... 463
Bibliografie... 465
ANEXĂ – Lista principalelor produse informatice elaborate şi comercializate
de firmele româneşti grupate pe domenii – recomandate de specialişti... 467
1. Software gestiune economică... 467
2. Software aplicaţii financiare... 469
3. Sisteme de conducere şi control... 469
4. Software pentru birou... 471
5. Sistem de culegere de date... 472
6. Baze de date... 473
7. Sisteme Expert... 474
8. Software Antivirus... 474
9. Soluţii pentru securitatea datelor... 475
10. Aplicaţii pentru industrie... 477
11. Aplicaţii pentru comerţ, servicii, turism... 478
12. Software pentru telecomunicaţii... 479
13. Aplicaţii pentru comerţ electronic... 480
14. Software legislativ... 481
15. Aplicaţii pentru învăţământ... 482
16. Software medical... 484
17. Aplicaţii specializate... 485
18. CAD, CAM, CAE... 486
19. Sisteme de operare-utilitare... 486
20. Multimedia... 487
21. Jocuri... 487
22. Aplicaţii WEB... 487
23. Aplicaţii pentru comerţ... 488
Telefon
-Mobil: 0726600329
RECENZII