Strategia universitatii. Metodologii si studii de caz
Preț: 38,00 lei
Disponibilitate: în stoc
Autor: Ovidiu Nicolescu
Editura: Economica
Anul publicării: 2007
Pagini: 320
Format: 17x24
DESCRIERE
Strategia universitatii. Metodologii si studii de caz
Cuprins
Cuvânt-înainte ................................................................................................. 11
Prefaţă .............................................................................................................. 13
PARTEA I – ABORDĂRI MODERNE PRIVIND MANAGEMENTUL
ŞI STRATEGIA UNIVERSITARĂ ....................................... 15
Capitolul 1 – Rolul universităţii în societatea bazată pe cunoştinţe ........... 15
1.1. Societatea bazată pe cunoştinţe ............................................................. 15
1.2. Rolul universităţii în societate şi dinamica lui conceptuală .................. 19
1.3. Magna Charta Universitatum................................................................. 23
1.4. Universitatea în societatea bazată pe cunoştinţe .................................... 25
1.5. Procesul Bologna ................................................................................... 27
Capitolul 2 – Elemente definitorii ale managementului strategic
universitar ................................................................................. 31
2.1. Definirea managementului strategic ...................................................... 31
2.2. Procesul de management strategic ......................................................... 35
2.3. Strategii manageriale ............................................................................. 38
2.4. Elemente specifice pentru administraţia publică ................................... 41
2.5. Managementul strategic universitar ....................................................... 42
2.6. Competenţele fundamentale şi avantajul competitiv ............................. 44
2.7. Viziunea şi misiunea universităţii.......................................................... 46
2.8. Modalităţi de construire a unui sistem universitar orientat
spre piaţă ................................................................................................ 54
2.9. Strategii de dezvoltare a cercetării ştiinţifice universitare ..................... 59
2.10. Integrarea universităţilor în reţelele de excelenţă ................................ 63
Capitolul 3 – Elaborarea şi implementarea strategiei universitare ............ 67
3.1. Managementul strategic universitar, în contextul reformei
învăţământului superior din România .................................................... 67
3.2. Elaborarea şi implementarea strategiilor la nivel de universitate .......... 72
3.2.1. Coordonatele abordării ................................................................ 72
3.2.2. Pregătirea climatului din cadrul universităţii pentru schimbările
strategice ...................................................................................... 79
3.2.3. Asigurarea premiselor tehnico-materiale, financiare,
informaţionale, de cunoştinţe şi umane ....................................... 86
3.2.4. Formularea programelor necesare implementării modelului
de management strategic ............................................................. 89
Strategia universităţii: metodologie şi studii de caz
6
6
PARTEA A II-A – METODOLOGIA DE REALIZARE A STRATEGIEI
UNEI UNIVERSITĂŢI .......................................................... 93
Capitolul 4 – Determinanţii strategiei universitare ..................................... 94
4.1. Abordări ale condiţionării strategiei universitare .................................. 94
4.2. Determinanţii endogeni ai strategiei universitare .................................. 95
4.3. Determinanţii contextuali ai strategiei universitare ............................. 102
4.3.1. Determinanţii contextuali naţionali ........................................... 103
4.3.2. Determinanţii contextuali internaţionali ................................... 106
Capitolul 5 – Premisele şi modalitatea de fundamentare a strategiei
universităţii ............................................................................. 111
5.1. Premisele abordării .............................................................................. 111
5.1.1. Identificarea şi luarea în considerare a stakeholderilor
universităţii ................................................................................ 112
5.1.2. Asigurarea continuităţii elaborării şi aplicării strategiilor
şi politicilor universităţii ........................................................... 114
5.1.3. Realizarea unei strategii globale multidimensionale ................ 116
5.1.4. Abordarea sistemică a elaborării şi implementării strategiei .... 117
5.1.5. Luarea în considerare a impactului internaţionalizării
activităţilor universităţii ............................................................ 118
5.1.6. Realizarea transferului internaţional de know-how universitar
şi managerial ............................................................................. 119
5.1.7. Operaţionalizarea flexibilă şi eficace a strategiei
universitare ............................................................................... 120
5.2. Modalităţi de fundamentare a strategiei ............................................... 120
5.2.1. Identificarea tendinţelor educaţionale, ştiinţifice, economice
şi tehnice ce se manifestă pe plan mondial ............................... 121
5.2.2. Identificarea şi luarea în considerare a prognozelor,
politicilor, studiilor prospective şi strategiilor
privind mediul ambiant naţional, cu impact
asupra învăţământului universitar ............................................ 122
5.2.3. Realizarea unor complexe studii de diagnosticare
şi analize SWOT ...................................................................... 123
5.2.4. Efectuarea unor aprofundate studii de marketing educaţional
şi ştiinţific ................................................................................. 124
Capitolul 6 – Diagnosticarea universităţii ................................................... 125
6.1. Tipologie şi caracteristici ale diagnosticării ........................................ 125
6.2. Metodologie de elaborare a unui studiu de diagnosticare .................... 126
6.2.1. Pregătirea diagnosticării............................................................. 126
Cuprins
7
7
6.2.2. Documentarea preliminară ......................................................... 134
6.2.3. Analiza viabilităţii universitare ................................................. 138
6.2.4. Evidenţierea cauzală a principalelor puncte forte ..................... 141
6.2.5. Evidenţierea cauzală a principalelor puncte slabe ..................... 142
6.2.6. Identificarea principalelor oportunităţi şi ameninţări ................ 142
6.2.7. Determinarea potenţialului de viabilitate managerială,
educaţională şi de cercetare al universităţii ............................... 143
6.2.8. Recomandări strategico-tactice ................................................. 144
Capitolul 7 – Proiectarea şi implementarea strategiei universitare ......... 145
7.1. Proiectarea strategiei ............................................................................ 145
7.1.1. Formularea misiunii universităţii .............................................. 145
7.1.2. Precizarea obiectivelor fundamentale ale universităţii ............. 148
7.1.3. Stabilirea opţiunilor strategice .................................................. 149
7.1.4. Dimensionarea resurselor necesare realizării obiectivelor
strategice ................................................................................... 150
7.1.5. Fixarea termenelor de realizare a obiectivelor şi de derulare
a opţiunilor strategice ................................................................ 152
7.1.6. Stabilirea avantajului competitiv universitar ............................ 153
7.1.7. Articularea strategiei globale a universităţii ............................. 154
7.1.8. Stabilirea strategiilor parţiale .................................................... 155
7.1.9. Formularea politicii globale şi a politicilor parţiale
ale universităţii.......................................................................... 157
7.2. Implementarea strategiei universitare .................................................. 158
7.2.1. Pregătirea implementării strategiei ........................................... 159
7.2.2. Remodelarea integrală sau parţială a sistemului managerial
al universităţii ........................................................................... 160
7.2.3. Operarea schimbărilor strategice preconizate ........................... 160
7.2.4. Supervizarea implementării şi evaluarea rezultatelor
strategiei .................................................................................... 161
7.2.5. Conceperea şi operaţionalizarea perfecţionărilor necesare ....... 162
PARTEA A III-A – STUDII DE CAZ PRIVIND FUNDAMENTAREA
STRATEGIEI UNIVERSITARE ...................................... 163
1. Studiul de caz – Analiza evolutivă a structurii cererii şi ofertei
în învăţământul superior economic, cu relevarea poziţiei Universităţii
Economice pe piaţa specifică ........................................................................ 163
1.1. Contextul general ................................................................................. 163
Strategia universităţii: metodologie şi studii de caz
8
8
1.2. Principalele rezultate ale cercetării pieţei forţei de muncă
a economiştilor ................................................................................... 165
1.2.1. Metodologie şi surse de date în dimensionarea pieţei muncii
cu pregătire economică superioară ........................................... 165
1.2.2. Particularităţi ale candidatului la Universitatea Economică ..... 166
1.2.3. Absolvenţii de studii economice şi poziţia Universităţii
Economice pe piaţa formării de economişti ............................. 172
1.3. Caracteristici ale pieţei muncii, în general, şi ale pieţei muncii
economiştilor, în special ..................................................................... 175
1.4. Evaluarea pieţei muncii – scurtă incursiune ........................................ 181
1.4.1. Oferta de locuri de muncă ......................................................... 181
1.4.2. Cererea de locuri de muncă ....................................................... 185
1.5. Elemente concluzive ............................................................................ 186
2. Studiul de caz – Evaluarea gradului de satisfacţie al studenţilor
şi absolvenţilor Universităţii Economice, în urma consumării serviciilor
de educaţie oferite de aceasta ....................................................................... 189
2.1. Ancheta efectuată în rândul absolvenţilor ........................................... 189
2.1.1. Caracteristici ale respondenţilor din eşantionul absolvenţilor
Universităţii Economice .......................................................... 189
2.1.2. Integrarea absolvenţilor în activitatea economică şi locul
actual de muncă ....................................................................... 191
2.1.3. Aprecieri, calificative şi opinii formulate de absolvenţi
asupra universităţii absolvite ................................................... 194
2.1.4. Puncte tari, puncte slabe şi propuneri formulate
de absolvenţi ............................................................................. 198
2.2. Ancheta efectuată în rândul studenţilor ............................................... 199
2.2.1. Caracterizarea eşantionului de studenţi investigat .................... 199
2.2.2. Satisfacţia studenţilor pentru opţiunea făcută
la terminarea liceului ............................................................... 203
2.2.3. Aprecieri ale studenţilor asupra procesului didactic ................. 205
2.2.4. Aprecieri ale studenţilor asupra activităţii departamentelor
conexe procesului didactic ....................................................... 207
2.2.5. Intenţiile studenţilor în privinţa continuării studiilor
şi a altor viitoare opţiuni ........................................................... 208
2.3. Elemente concluzive ............................................................................ 210
3. Studiul de caz – Poziţionarea Universităţii Economice pe piaţa
educaţională, în viziunea managerilor de organizaţii şi a cadrelor
didactice ale instituţiei .................................................................................. 211
Cuprins
9
9
3.1. Caracteristici ale eşantionului format din manageri de organizaţii ..... 211
3.2. Prezenţa, recrutarea şi rolul economiştilor în organizaţiile
investigate ........................................................................................... 213
3.3. Opinii ale managerilor de organizaţii asupra calităţilor profesionale
ale economiştilor pregătiţi în Universitatea Economică ..................... 215
3.4. Opinii asupra pregătirii economiştilor în viitor ................................... 218
3.5. Elemente concluzive în ceea ce priveşte ancheta efectuată
printre managerii de organizaţii ......................................................... 220
3.6. Câteva elemente sintetice obţinute în urma anchetei efectuate
între cadrele didactice din Universitatea Economică ......................... 221
4. Studiul de caz – Caracteristici ale evoluţiei pieţei economiştilor
la nivelul Uniunii Europene şi a unor ţări dezvoltate ................................ 224
4.1. Evoluţia cotei de piaţă a economiştilor................................................ 224
4.2. Absolvenţi ai învăţământului superior ................................................. 225
4.3. Absolvenţi ai învăţământului economic .............................................. 226
4.4. Absolvenţi ai învăţământului tehnic .................................................... 227
4.5. Comparaţii între absolvenţii de învăţământ economic şi tehnic .......... 229
5. Studiul de caz – Identificarea şi analiza punctelor forte şi slabe
ale universităţii .............................................................................................. 232
5.1. Formare iniţială.................................................................................... 232
5.2. Formarea continuă ............................................................................... 238
5.3. Cercetarea ştiinţifică ............................................................................ 242
5.4. Management academic şi administrativ .............................................. 246
5.5. Relaţii internaţionale şi cu mediul de afaceri ...................................... 251
5.6. Calitatea învăţământului ...................................................................... 253
6. Studiul de caz – Identificarea oportunităţilor şi ameninţărilor
din mediul universitar ................................................................................... 256
6.1. Oportunităţi .......................................................................................... 256
6.1.1. În domeniul formării iniţiale ..................................................... 256
6.1.2. În domeniul formării continue .................................................. 257
6.1.3. În domeniul cercetării ştiinţifice ............................................... 257
6.1.4. În domeniul managementului academic şi administrativ ......... 258
6.1.5. În domeniul relaţiilor internaţionale şi cu mediul de afaceri .... 258
6.1.6. În domeniul calităţii învăţământului superior ........................... 259
6.2. Ameninţări ........................................................................................... 259
6.2.1. În domeniul formării iniţiale ..................................................... 259
6.2.2. În domeniul formării continue .................................................. 260
6.2.3. În domeniul cercetării ştiinţifice ............................................... 260
Strategia universităţii: metodologie şi studii de caz
10
10
6.2.4. În domeniul managementului academic şi administrativ .......... 260
6.2.5. În domeniul relaţiilor internaţionale şi cu mediul de afaceri .... 261
6.2.6. În domeniul calităţii învăţământului superior ........................... 261
7. Studiul de caz – Determinarea potenţialului de viabilitate
al universităţii ................................................................ 262
7.1. Matricea de evaluare a factorilor interni .............................................. 262
7.2. Determinarea potenţialului de viabilitate externă ................................ 269
8. Studiul de caz – Formularea de recomandări strategico-tactice
de amplificare a potenţialului de viabilitate al universităţii ...................... 276
8.1. Domeniul formare iniţială ................................................................... 276
8.2. Domeniul formare continuă ................................................................. 279
8.3. Domeniul cercetare ştiinţifică .............................................................. 282
8.4. Domeniul management academic şi administrativ .............................. 284
8.5. Domeniul relaţii internaţionale şi cu mediul de afaceri ....................... 289
8.6. Domeniul calitatea învăţământului ...................................................... 290
9. Studiul de caz – Configuraţia unei strategii universitare ...................... 292
9.1. Componentele strategiei ...................................................................... 292
9.2. Coordonatele implementării strategiei................................................. 295
Anexa 1. Strategia de dezvoltare a Academiei de Studii Economice
din Bucureşti 2007-2014 ................................................................ 299
Bibliografie ..................................................................................................... 313
În anul 2006, Biroul Senatului Academiei de Studii Economice din Bucureşti a simţit nevoia lansării unui proiect de cercetare care să definească Strategia 2007-2014 pentru universitate. S-a solicitat abordarea tuturor activităţilor şi structurilor programelor de învăţământ, cercetarea, organizarea, activitatea socială, de patrimoniu şi financiară etc.
Tema de cercetare a fost subiectul unei competiţii interne de proiecte şi a fost câştigată de către un colectiv coordonat de prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu. Pentru elaborarea lucrării, autorii, cu mare experienţă în domeniu, au realizat studii şi au elaborat concepte şi instrumente, printr-o abordare multidimensională a comunităţii academice.
Deoarece se doreşte a fi o monografie, lucrarea ne introduce în lumea universitară, în istoria şi zbaterile sale generate de dorinţa creării spaţiului intelectual comun european.
Colectivul de autori a avut răbdarea ca experienţa lor să se concretizeze într-o metodologie de realizare a strategiei unei universităţi care să se constituie într-un model demn de a fi replicat. Mai mult, se propun diverse studii de caz care validează, prin prisma celor mai bune practici, metodologia propusă.
Lucrarea reprezintă pionierat în literatura de specialitate din România şi poartă girul unei înalte competenţe ştiinţifice.
Prof. univ. dr. Ion Gh. Roşca,
Rectorul Academiei de Studii Economice din Bucureşti
Cuprins
Cuvânt-înainte ................................................................................................. 11
Prefaţă .............................................................................................................. 13
PARTEA I – ABORDĂRI MODERNE PRIVIND MANAGEMENTUL
ŞI STRATEGIA UNIVERSITARĂ ....................................... 15
Capitolul 1 – Rolul universităţii în societatea bazată pe cunoştinţe ........... 15
1.1. Societatea bazată pe cunoştinţe ............................................................. 15
1.2. Rolul universităţii în societate şi dinamica lui conceptuală .................. 19
1.3. Magna Charta Universitatum................................................................. 23
1.4. Universitatea în societatea bazată pe cunoştinţe .................................... 25
1.5. Procesul Bologna ................................................................................... 27
Capitolul 2 – Elemente definitorii ale managementului strategic
universitar ................................................................................. 31
2.1. Definirea managementului strategic ...................................................... 31
2.2. Procesul de management strategic ......................................................... 35
2.3. Strategii manageriale ............................................................................. 38
2.4. Elemente specifice pentru administraţia publică ................................... 41
2.5. Managementul strategic universitar ....................................................... 42
2.6. Competenţele fundamentale şi avantajul competitiv ............................. 44
2.7. Viziunea şi misiunea universităţii.......................................................... 46
2.8. Modalităţi de construire a unui sistem universitar orientat
spre piaţă ................................................................................................ 54
2.9. Strategii de dezvoltare a cercetării ştiinţifice universitare ..................... 59
2.10. Integrarea universităţilor în reţelele de excelenţă ................................ 63
Capitolul 3 – Elaborarea şi implementarea strategiei universitare ............ 67
3.1. Managementul strategic universitar, în contextul reformei
învăţământului superior din România .................................................... 67
3.2. Elaborarea şi implementarea strategiilor la nivel de universitate .......... 72
3.2.1. Coordonatele abordării ................................................................ 72
3.2.2. Pregătirea climatului din cadrul universităţii pentru schimbările
strategice ...................................................................................... 79
3.2.3. Asigurarea premiselor tehnico-materiale, financiare,
informaţionale, de cunoştinţe şi umane ....................................... 86
3.2.4. Formularea programelor necesare implementării modelului
de management strategic ............................................................. 89
Strategia universităţii: metodologie şi studii de caz
6
6
PARTEA A II-A – METODOLOGIA DE REALIZARE A STRATEGIEI
UNEI UNIVERSITĂŢI .......................................................... 93
Capitolul 4 – Determinanţii strategiei universitare ..................................... 94
4.1. Abordări ale condiţionării strategiei universitare .................................. 94
4.2. Determinanţii endogeni ai strategiei universitare .................................. 95
4.3. Determinanţii contextuali ai strategiei universitare ............................. 102
4.3.1. Determinanţii contextuali naţionali ........................................... 103
4.3.2. Determinanţii contextuali internaţionali ................................... 106
Capitolul 5 – Premisele şi modalitatea de fundamentare a strategiei
universităţii ............................................................................. 111
5.1. Premisele abordării .............................................................................. 111
5.1.1. Identificarea şi luarea în considerare a stakeholderilor
universităţii ................................................................................ 112
5.1.2. Asigurarea continuităţii elaborării şi aplicării strategiilor
şi politicilor universităţii ........................................................... 114
5.1.3. Realizarea unei strategii globale multidimensionale ................ 116
5.1.4. Abordarea sistemică a elaborării şi implementării strategiei .... 117
5.1.5. Luarea în considerare a impactului internaţionalizării
activităţilor universităţii ............................................................ 118
5.1.6. Realizarea transferului internaţional de know-how universitar
şi managerial ............................................................................. 119
5.1.7. Operaţionalizarea flexibilă şi eficace a strategiei
universitare ............................................................................... 120
5.2. Modalităţi de fundamentare a strategiei ............................................... 120
5.2.1. Identificarea tendinţelor educaţionale, ştiinţifice, economice
şi tehnice ce se manifestă pe plan mondial ............................... 121
5.2.2. Identificarea şi luarea în considerare a prognozelor,
politicilor, studiilor prospective şi strategiilor
privind mediul ambiant naţional, cu impact
asupra învăţământului universitar ............................................ 122
5.2.3. Realizarea unor complexe studii de diagnosticare
şi analize SWOT ...................................................................... 123
5.2.4. Efectuarea unor aprofundate studii de marketing educaţional
şi ştiinţific ................................................................................. 124
Capitolul 6 – Diagnosticarea universităţii ................................................... 125
6.1. Tipologie şi caracteristici ale diagnosticării ........................................ 125
6.2. Metodologie de elaborare a unui studiu de diagnosticare .................... 126
6.2.1. Pregătirea diagnosticării............................................................. 126
Cuprins
7
7
6.2.2. Documentarea preliminară ......................................................... 134
6.2.3. Analiza viabilităţii universitare ................................................. 138
6.2.4. Evidenţierea cauzală a principalelor puncte forte ..................... 141
6.2.5. Evidenţierea cauzală a principalelor puncte slabe ..................... 142
6.2.6. Identificarea principalelor oportunităţi şi ameninţări ................ 142
6.2.7. Determinarea potenţialului de viabilitate managerială,
educaţională şi de cercetare al universităţii ............................... 143
6.2.8. Recomandări strategico-tactice ................................................. 144
Capitolul 7 – Proiectarea şi implementarea strategiei universitare ......... 145
7.1. Proiectarea strategiei ............................................................................ 145
7.1.1. Formularea misiunii universităţii .............................................. 145
7.1.2. Precizarea obiectivelor fundamentale ale universităţii ............. 148
7.1.3. Stabilirea opţiunilor strategice .................................................. 149
7.1.4. Dimensionarea resurselor necesare realizării obiectivelor
strategice ................................................................................... 150
7.1.5. Fixarea termenelor de realizare a obiectivelor şi de derulare
a opţiunilor strategice ................................................................ 152
7.1.6. Stabilirea avantajului competitiv universitar ............................ 153
7.1.7. Articularea strategiei globale a universităţii ............................. 154
7.1.8. Stabilirea strategiilor parţiale .................................................... 155
7.1.9. Formularea politicii globale şi a politicilor parţiale
ale universităţii.......................................................................... 157
7.2. Implementarea strategiei universitare .................................................. 158
7.2.1. Pregătirea implementării strategiei ........................................... 159
7.2.2. Remodelarea integrală sau parţială a sistemului managerial
al universităţii ........................................................................... 160
7.2.3. Operarea schimbărilor strategice preconizate ........................... 160
7.2.4. Supervizarea implementării şi evaluarea rezultatelor
strategiei .................................................................................... 161
7.2.5. Conceperea şi operaţionalizarea perfecţionărilor necesare ....... 162
PARTEA A III-A – STUDII DE CAZ PRIVIND FUNDAMENTAREA
STRATEGIEI UNIVERSITARE ...................................... 163
1. Studiul de caz – Analiza evolutivă a structurii cererii şi ofertei
în învăţământul superior economic, cu relevarea poziţiei Universităţii
Economice pe piaţa specifică ........................................................................ 163
1.1. Contextul general ................................................................................. 163
Strategia universităţii: metodologie şi studii de caz
8
8
1.2. Principalele rezultate ale cercetării pieţei forţei de muncă
a economiştilor ................................................................................... 165
1.2.1. Metodologie şi surse de date în dimensionarea pieţei muncii
cu pregătire economică superioară ........................................... 165
1.2.2. Particularităţi ale candidatului la Universitatea Economică ..... 166
1.2.3. Absolvenţii de studii economice şi poziţia Universităţii
Economice pe piaţa formării de economişti ............................. 172
1.3. Caracteristici ale pieţei muncii, în general, şi ale pieţei muncii
economiştilor, în special ..................................................................... 175
1.4. Evaluarea pieţei muncii – scurtă incursiune ........................................ 181
1.4.1. Oferta de locuri de muncă ......................................................... 181
1.4.2. Cererea de locuri de muncă ....................................................... 185
1.5. Elemente concluzive ............................................................................ 186
2. Studiul de caz – Evaluarea gradului de satisfacţie al studenţilor
şi absolvenţilor Universităţii Economice, în urma consumării serviciilor
de educaţie oferite de aceasta ....................................................................... 189
2.1. Ancheta efectuată în rândul absolvenţilor ........................................... 189
2.1.1. Caracteristici ale respondenţilor din eşantionul absolvenţilor
Universităţii Economice .......................................................... 189
2.1.2. Integrarea absolvenţilor în activitatea economică şi locul
actual de muncă ....................................................................... 191
2.1.3. Aprecieri, calificative şi opinii formulate de absolvenţi
asupra universităţii absolvite ................................................... 194
2.1.4. Puncte tari, puncte slabe şi propuneri formulate
de absolvenţi ............................................................................. 198
2.2. Ancheta efectuată în rândul studenţilor ............................................... 199
2.2.1. Caracterizarea eşantionului de studenţi investigat .................... 199
2.2.2. Satisfacţia studenţilor pentru opţiunea făcută
la terminarea liceului ............................................................... 203
2.2.3. Aprecieri ale studenţilor asupra procesului didactic ................. 205
2.2.4. Aprecieri ale studenţilor asupra activităţii departamentelor
conexe procesului didactic ....................................................... 207
2.2.5. Intenţiile studenţilor în privinţa continuării studiilor
şi a altor viitoare opţiuni ........................................................... 208
2.3. Elemente concluzive ............................................................................ 210
3. Studiul de caz – Poziţionarea Universităţii Economice pe piaţa
educaţională, în viziunea managerilor de organizaţii şi a cadrelor
didactice ale instituţiei .................................................................................. 211
Cuprins
9
9
3.1. Caracteristici ale eşantionului format din manageri de organizaţii ..... 211
3.2. Prezenţa, recrutarea şi rolul economiştilor în organizaţiile
investigate ........................................................................................... 213
3.3. Opinii ale managerilor de organizaţii asupra calităţilor profesionale
ale economiştilor pregătiţi în Universitatea Economică ..................... 215
3.4. Opinii asupra pregătirii economiştilor în viitor ................................... 218
3.5. Elemente concluzive în ceea ce priveşte ancheta efectuată
printre managerii de organizaţii ......................................................... 220
3.6. Câteva elemente sintetice obţinute în urma anchetei efectuate
între cadrele didactice din Universitatea Economică ......................... 221
4. Studiul de caz – Caracteristici ale evoluţiei pieţei economiştilor
la nivelul Uniunii Europene şi a unor ţări dezvoltate ................................ 224
4.1. Evoluţia cotei de piaţă a economiştilor................................................ 224
4.2. Absolvenţi ai învăţământului superior ................................................. 225
4.3. Absolvenţi ai învăţământului economic .............................................. 226
4.4. Absolvenţi ai învăţământului tehnic .................................................... 227
4.5. Comparaţii între absolvenţii de învăţământ economic şi tehnic .......... 229
5. Studiul de caz – Identificarea şi analiza punctelor forte şi slabe
ale universităţii .............................................................................................. 232
5.1. Formare iniţială.................................................................................... 232
5.2. Formarea continuă ............................................................................... 238
5.3. Cercetarea ştiinţifică ............................................................................ 242
5.4. Management academic şi administrativ .............................................. 246
5.5. Relaţii internaţionale şi cu mediul de afaceri ...................................... 251
5.6. Calitatea învăţământului ...................................................................... 253
6. Studiul de caz – Identificarea oportunităţilor şi ameninţărilor
din mediul universitar ................................................................................... 256
6.1. Oportunităţi .......................................................................................... 256
6.1.1. În domeniul formării iniţiale ..................................................... 256
6.1.2. În domeniul formării continue .................................................. 257
6.1.3. În domeniul cercetării ştiinţifice ............................................... 257
6.1.4. În domeniul managementului academic şi administrativ ......... 258
6.1.5. În domeniul relaţiilor internaţionale şi cu mediul de afaceri .... 258
6.1.6. În domeniul calităţii învăţământului superior ........................... 259
6.2. Ameninţări ........................................................................................... 259
6.2.1. În domeniul formării iniţiale ..................................................... 259
6.2.2. În domeniul formării continue .................................................. 260
6.2.3. În domeniul cercetării ştiinţifice ............................................... 260
Strategia universităţii: metodologie şi studii de caz
10
10
6.2.4. În domeniul managementului academic şi administrativ .......... 260
6.2.5. În domeniul relaţiilor internaţionale şi cu mediul de afaceri .... 261
6.2.6. În domeniul calităţii învăţământului superior ........................... 261
7. Studiul de caz – Determinarea potenţialului de viabilitate
al universităţii ................................................................ 262
7.1. Matricea de evaluare a factorilor interni .............................................. 262
7.2. Determinarea potenţialului de viabilitate externă ................................ 269
8. Studiul de caz – Formularea de recomandări strategico-tactice
de amplificare a potenţialului de viabilitate al universităţii ...................... 276
8.1. Domeniul formare iniţială ................................................................... 276
8.2. Domeniul formare continuă ................................................................. 279
8.3. Domeniul cercetare ştiinţifică .............................................................. 282
8.4. Domeniul management academic şi administrativ .............................. 284
8.5. Domeniul relaţii internaţionale şi cu mediul de afaceri ....................... 289
8.6. Domeniul calitatea învăţământului ...................................................... 290
9. Studiul de caz – Configuraţia unei strategii universitare ...................... 292
9.1. Componentele strategiei ...................................................................... 292
9.2. Coordonatele implementării strategiei................................................. 295
Anexa 1. Strategia de dezvoltare a Academiei de Studii Economice
din Bucureşti 2007-2014 ................................................................ 299
Bibliografie ..................................................................................................... 313
În anul 2006, Biroul Senatului Academiei de Studii Economice din Bucureşti a simţit nevoia lansării unui proiect de cercetare care să definească Strategia 2007-2014 pentru universitate. S-a solicitat abordarea tuturor activităţilor şi structurilor programelor de învăţământ, cercetarea, organizarea, activitatea socială, de patrimoniu şi financiară etc.
Tema de cercetare a fost subiectul unei competiţii interne de proiecte şi a fost câştigată de către un colectiv coordonat de prof. univ. dr. Ovidiu Nicolescu. Pentru elaborarea lucrării, autorii, cu mare experienţă în domeniu, au realizat studii şi au elaborat concepte şi instrumente, printr-o abordare multidimensională a comunităţii academice.
Deoarece se doreşte a fi o monografie, lucrarea ne introduce în lumea universitară, în istoria şi zbaterile sale generate de dorinţa creării spaţiului intelectual comun european.
Colectivul de autori a avut răbdarea ca experienţa lor să se concretizeze într-o metodologie de realizare a strategiei unei universităţi care să se constituie într-un model demn de a fi replicat. Mai mult, se propun diverse studii de caz care validează, prin prisma celor mai bune practici, metodologia propusă.
Lucrarea reprezintă pionierat în literatura de specialitate din România şi poartă girul unei înalte competenţe ştiinţifice.
Prof. univ. dr. Ion Gh. Roşca,
Rectorul Academiei de Studii Economice din Bucureşti
Telefon
-Mobil: 0726600329
RECENZII