Talcuire la Rugaciunea Sfantului Efrem Sirul

Preț: 35,00 lei
Disponibilitate: în stoc
Autor: Serafim Alexiev
Editura: Sophia
Anul publicării: 2011
Pagini: 344
Format: 13x20
DESCRIERE
Am început tălmăcirea de faţă a Rugăciunii Sfântului Efrem prin analiza păcatelor ce par mici: trândăvia, grija de multe, iubirea de stăpânire şi grăirea în deşert, dar care în realitate sunt însemnate, şi am încheiat-o prin analiza osândirii aproapelui, care pentru mulţi pare inofensivă şi chiar virtuoasă, pe când în realitate aceasta aduce mântuirii o vătămare hotărâtoare.
La mijloc au rămas virtuţile: curăţia, smerita cugetare, răbdarea şi dragostea. Ni se prezintă un tablou straniu: de-a stânga şi de-a dreapta, păcatele, iar la mijloc, virtuţile cele mai înalte!
Ce învăţătură ziditoare ne dă structura aceasta a Rugăciunii Sfântului Efrem?
Iat-o: pe tărâmul vieţii pământeşti, virtuţile şi păcatele cresc împreună. Primele conduc către mântuire, iar cele de pe urmă duc la pierzare. Între virtuţi şi păcate, deşi opuse unele faţă de altele, există o anume legătură: ele se dezvoltă pe unul şi acelaşi teren – în inima omului. Păcatele caută să înăbuşe virtuţile, însă virtuţile pot, luptând cu patimile opuse lor, să se întărească şi să prindă rădăcină în suflet. (Arhimandrit Serafim Alexiev)
CUPRINS:
PARTEA I. „Doamne si Stapanul vietii mele…”
PARTEA A II-A. Izbavirea de pacate
Trandavia. Grija de multe. Iubirea de stapanire. Grairea in desert.
PARTEA A III-A. Dobandirea prin rugaciune a celor mai de seama virtuti
CURATIA
Deosebirea intre feciorie si curatie. Curatia in cadrul casatoriei. Curatia fecioriei. Necredinta in Dumnezeu – cea mai de seama pricina a necuratiei noastre. Dusmanii curatiei. Mijloacele de lupta cu patima desfranarii.
SMERITA CUGETARE
„Iar gandul smerit da-mi-l mie Doamne!” Saracia duhovniceasca – calauzitoare spre cea mai mare bogatie. Smerita cugetare – componenta indispensabila a oricarei virtuti. Iisus Hristos – desavarsitul chip al smereniei – si omul. Sfintii Parinti despre smerenie. Cum se dobandeste smerita cugetare? Roadele si slava smeritei cugetari.
RABDAREA
Deosebirea dintre rabdarea lumeasca si cea crestina. Sfintii nevoitori – chipuri si invatatori ai adevaratei rabdari. Rabdarea crestinilor de odinioara si rabdarea noastra. Dusmanii rabdarii. Greutatea nevointei rabdarii pana la sfarsit. Rabdare – Mantuire.
DRAGOSTEA
Despre dragostea de Dumnezeu si de aproapele. Prin credinta si nadejde – catre dragoste. Insusirile dragostei. Pacatele impotriva dragostei. Piedici in infaptuirea dragostei catre aproapele. Roadele dragostei de Dumnezeu.
PARTEA A IV-A. Vederea pacatelor noastre si neosandirea aproapelui
„Asa Doamne, Imparate, daruieste-mi ca sa-mi vad pacatele mele si sa nu osandesc pe fratele meu!”. Luarea-aminte la propriile noastre pacate. Deosebirea intre osandire si mustrare. Cele mai de seama temeiuri ale neosandirii aproapelui. Mijloace de lupta impotriva patimii noastre de a osandi. Unica osandire ingaduita. Roadele osandirii si ale neosandirii.
Cuvinte de incheiere
Nota biografica
La mijloc au rămas virtuţile: curăţia, smerita cugetare, răbdarea şi dragostea. Ni se prezintă un tablou straniu: de-a stânga şi de-a dreapta, păcatele, iar la mijloc, virtuţile cele mai înalte!
Ce învăţătură ziditoare ne dă structura aceasta a Rugăciunii Sfântului Efrem?
Iat-o: pe tărâmul vieţii pământeşti, virtuţile şi păcatele cresc împreună. Primele conduc către mântuire, iar cele de pe urmă duc la pierzare. Între virtuţi şi păcate, deşi opuse unele faţă de altele, există o anume legătură: ele se dezvoltă pe unul şi acelaşi teren – în inima omului. Păcatele caută să înăbuşe virtuţile, însă virtuţile pot, luptând cu patimile opuse lor, să se întărească şi să prindă rădăcină în suflet. (Arhimandrit Serafim Alexiev)
CUPRINS:
PARTEA I. „Doamne si Stapanul vietii mele…”
PARTEA A II-A. Izbavirea de pacate
Trandavia. Grija de multe. Iubirea de stapanire. Grairea in desert.
PARTEA A III-A. Dobandirea prin rugaciune a celor mai de seama virtuti
CURATIA
Deosebirea intre feciorie si curatie. Curatia in cadrul casatoriei. Curatia fecioriei. Necredinta in Dumnezeu – cea mai de seama pricina a necuratiei noastre. Dusmanii curatiei. Mijloacele de lupta cu patima desfranarii.
SMERITA CUGETARE
„Iar gandul smerit da-mi-l mie Doamne!” Saracia duhovniceasca – calauzitoare spre cea mai mare bogatie. Smerita cugetare – componenta indispensabila a oricarei virtuti. Iisus Hristos – desavarsitul chip al smereniei – si omul. Sfintii Parinti despre smerenie. Cum se dobandeste smerita cugetare? Roadele si slava smeritei cugetari.
RABDAREA
Deosebirea dintre rabdarea lumeasca si cea crestina. Sfintii nevoitori – chipuri si invatatori ai adevaratei rabdari. Rabdarea crestinilor de odinioara si rabdarea noastra. Dusmanii rabdarii. Greutatea nevointei rabdarii pana la sfarsit. Rabdare – Mantuire.
DRAGOSTEA
Despre dragostea de Dumnezeu si de aproapele. Prin credinta si nadejde – catre dragoste. Insusirile dragostei. Pacatele impotriva dragostei. Piedici in infaptuirea dragostei catre aproapele. Roadele dragostei de Dumnezeu.
PARTEA A IV-A. Vederea pacatelor noastre si neosandirea aproapelui
„Asa Doamne, Imparate, daruieste-mi ca sa-mi vad pacatele mele si sa nu osandesc pe fratele meu!”. Luarea-aminte la propriile noastre pacate. Deosebirea intre osandire si mustrare. Cele mai de seama temeiuri ale neosandirii aproapelui. Mijloace de lupta impotriva patimii noastre de a osandi. Unica osandire ingaduita. Roadele osandirii si ale neosandirii.
Cuvinte de incheiere
Nota biografica
Telefon
-Mobil: 0726600329
RECENZII